Στέλιος Παπαθανασόπουλος

Καθηγητής Οργάνωσης και Πολιτικής των Μ.Μ.Ε. | Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης ΕΚΠΑ

Στέλιος Παπαθανασόπουλος

Contact

210 368 9411

Σοφοκλέους 1, 105 59, Αθήνα, 3ος όροφος

Ο Στέλιος Παπαθανασόπουλος είναι Καθηγητής Οργάνωσης και Πολιτικής των Μ.Μ.Ε. Διετέλεσε πρόεδρος (2007-2011) και αναπληρωτής Πρόεδρος (2003-2007) του Τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει διατελέσει αναπληρωτής διευθυντής (1996-2006) του Πανεπιστημιακού Ερευνητικού Ινστιτούτου Εφηρμοσμένης Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, υπήρξε μέλος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων (2006-2011) και είναι επισκέπτης καθηγητής του πανεπιστημίου City του Λονδίνου. Διετέλεσε επίσης επισκέπτης καθηγητής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, κι έχει επίσης διδάξει στο πανεπιστήμιο του Ελσίνκι και του Σέφιλντ. Είναι μέλος των ευρωπαϊκών ερευνητικών ευρωπαϊκών δικτύων Euromedia Research Group και Network of  European Political Communication Scholars και διετέλεσε μέλος του Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Προγράμματος "Changing Media- Changing Europe" του European Science Foundation. Συμμετέχει επίσης ως τακτικό μέλος της Διαχειριστικής Επιτροπής στο πρόγραμμα COST «IS1308 -Populist Political Communication in Europe: Comprehending the Challenge of Mediated Political Populism for Democratic Politics».

Έχει κάνει πτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές στην Επικοινωνία και τα Μέσα Ενημέρωσης στην Ελλάδα, τη Γαλλία και την Αγγλία. Είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου City του Λονδίνου και έχει γράψει μια σειρά από βιβλία στο εξωτερικό και την Ελλάδα. Έχει παράλληλα δημοσιεύσει μια σειρά δοκιμίων και μελετών σε ξενόγλωσσα ακαδημαϊκά περιοδικά καθώς και σε εξειδικευμένα περιοδικά των ΜΜΕ καθώς και στον ελληνικό Τύπο. Έχει τη διεύθυνση σύνταξης του επιστημονικού περιοδικού "Ζητήματα Επικοινωνίας" και είναι μέλος της συντακτικής επιτροπής των επιστημονικών περιοδικών Global Media and Communication, European Journal of Communication και Journalism Practice.

Βιβλία

Ερευνητικό - Συγγραφικό Έργο

Σπουδές & Εξειδίκευση


  • Διδακτορική Διατριβή (PhD) Communication Policy, Πανεπιστήμιο CITY του Λονδίνου
  • Μεταπτυχιακό δίπλωμα (Master of Arts) Communication Policy, Πανεπιστήμιο CITY του Λονδίνου
  • Diplôme d' Etudes Approfondies στην Ιστορία, Πανεπιστήμιο Σορβόννης, Παρίσι
  • Πτυχίο στην Πολιτική Επιστήμη, Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ακαδημαϊκοί Τίτλοι


  • Καθηγητής Οργάνωσης και Πολιτικής των ΜΜΕ στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ
  • Πρόεδρος του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών (2007-2011)
  • Αναπληρωτής Πρόεδρος του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών (2003-2007)
  • Αναπληρωτής Διευθυντής του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Εφηρμοσμένης Επικοινωνίας του Τμήματος ΕΜΜΕ, Πανεπιστήμιο Αθηνών (1996-2007)
  • Διευθυντής του Τομέα Ψυχολογίας Επικοινωνίας, Επικοινωνιακών Εφαρμογών και Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αθηνών (2005-2006 & 2013-σήμερα)
  • Διευθυντής της Επιτροπής Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ (2003-2004 & 2014-15)
  • Διευθυντής Εργαστηρίου Δημοσιογραφικών Σπουδών και Επικοινωνιακών Εφαρμογών του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών

Διδακτορικό & Ερευνητικό Έργο


Ερευνητικά ενδιαφέροντα:

  • Πολιτική των επικοινωνιών
  • Διεθνής και ευρωπαϊκή επικοινωνία
  • Ανάπτυξη νέων μέσων
  • Πολιτική επικοινωνία

Διδακτικό έργο:

Προπτυχιακό επίπεδο:

  • Θεωρία και Πρακτική της Ηλεκτρονικής Επικοινωνίας
  • Εισαγωγή στις Θεωρίες της Μαζικής Επικοινωνίας
  • Συγκριτική Ανάλυση Επικοινωνιακών Συστημάτων
  • Διεθνές Επικοινωνιακό Σύστημα, Ανάπτυξη των Επικοινωνιών
  • Ειδησεογραφία και Ρεπορτάζ
  • Ειδικά Ρεπορτάζ
  • Ευρωπαϊκό Ρεπορτάζ
  • Δημόσιες Σχέσεις

Μεταπτυχιακό επίπεδο:

  • Δομή και λειτουργία του Επικοινωνιακού πεδίου της Ευρώπης
  • Δημοσιογραφία και Μέσα Επικοινωνίας

Συμμετοχή σε διεθνή ερευνητικά προγράμματα:

  • Μέλος του Ευρωπαϊκού Επιστημονικού Προγράμματος του European Science Foundation, «Changing Media-Changing Europe» (1999-2004)
  • Μέλος του Ευρωπαϊκού Επιστημονικού Προγράμματος «COST A20 The Impact of the Internet on the Mass Media in Europe» της Ευρωπαϊκής Ένωσης (200-2004)
  • Μέλος της Διαχειριστικής Επιτροπής (Management Committee) της Δράσης COST IS1308 «Populist Political Communication in Europe: Comprehending the Challenge of Mediated Political Populism for Democratic Politics» (από το 2013)

Συμμετοχή σε ελληνικά ερευνητικά προγράμματα:

  • «Η εικόνα της Ελλάδος στο Διεθνή Τύπο κατά την προετοιμασία και τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων (Οκτώβριος-Σεπτέμβριος 2004)» με χρηματοδότηση Υπουργείου Τύπου και ΜΜΕ
  • «Καταγραφή και ανάλυση (Monitoring) του βαθμού και του τρόπου προβολής των πολιτικών κομμάτων και των δραστηριοτήτων τους από τα δελτία ειδήσεων της ελληνικής τηλεόρασης», Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας-Ενημέρωσης, 2006
  • «Τηλεοπτικός Πολιτικός (Διά)Λογος, Οι Απεικονίσεις της Πολιτικής», Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας-Ενημέρωσης, 2007
  • Έργο: «Κωστής Παλαμάς» «Προγράμματα Δια Βίου Εκπαίδευσης για την προβολή και την προώθηση του εθνικού πολιτιστικού προϊόντος», 2015

Δραστηριότητες


  • Διεύθυνση του ακαδημαϊκού περιοδικού «Ζητήματα Επικοινωνίας»
  • Διεύθυνση της σειράς «Επικοινωνία και Κοινωνία» των εκδόσεων Καστανιώτη

Μέλος της Συντακτικής Επιτροπής των διεθνών περιοδικών:

  • European Journal of Communication (από το 1992-σήμερα)
  • Global Media and Communication (από το 2004-σήμερα)
  • Journalism Practice (από το 2006-σήμερα)
  • Interactions (2009-2011)
  • Media International Australia (1992-1999)
  • Σειράς βιβλίων GLOBAL MEDIA POLICY AND BUSINESS, εκδόσεις Palgrave McMillan
  • International Journal of Digital Television (2014-σήμερα)
  • International Journal of Strategic Innovative Marketing (2014-σήμερα)
  • Social Media & Society (2015-σήμερα)

Κριτής επιστημονικών περιοδικών και εκδοτικών οίκων:

  • European Journal of Communication
  •  International Journal of Communication
  • The Harvard International Journal of Press/Politics
  • Intersections
  • Journalism Studies
  • Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης
  • Journal of Political Marketing
  • South European Society and Politics
  • Journalism
  • Political Communication
  • Global Media and Communication
  • Party Politics
  • European Journal of Political Research
  • International Journal on Media Management
  • Journalism Practice
  • Journalism, Media and Cultural Studies
  • Communications: The European Journal of Communication Research
  • Social Media and Society

Δημοσιεύσεις & Ανακοινώσεις


Βιβλία:

  • (με Ralph Negrine) European Media: Structures, Policies and Identity, Cambridge: Polity, 2011
  • (επιμέλεια) Media Perspectives for the 21st Century, London: Routledge, 2011
  • (επιμέλεια) Τα Μέσα Επικοινωνίας στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2011
  • (επιμέλεια με Ralph Negrine) Communications Policy: Theories and Issues. London: Palgrave Macmillan, 2010
  • (επιμέλεια) Ανάλεκτα 2008 / Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση, 2009
  • (επιμέλεια) Ανάλεκτα 2007 / Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση, 2008
  • The Professionalization of Political Communication (επιμ. με R. Negrine, C. Holz-Bacha, P. Mancini), London: Intellect Publishers, 2007
  • Η Τηλεόραση στον 21ο αιώνα, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2006
  • Πολιτική και ΜΜΕ, η περίπτωση της Νότιας Ευρώπης, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2004
  • European Television in the Digital Age: Issues, dynamics and realities, London New York: Polity, 2002
  • Η Ευρώπη των Επικοινωνιών, οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το Επικοινωνιακό Πεδίο, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2002
  • (επιμέλεια) Επικοινωνία και Κοινωνία από τον Εικοστό στον Εικοστό Πρώτο Αιώνα, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2000
  • Η Τηλεόραση και το Κοινό της, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2000
  • Η Βία στην Ελληνική Τηλεόραση, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 1999
  • (επιμέλεια με Μαρία Κομνηνού) Ζητήματα Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 1999
  • Η Δύναμη της Τηλεόρασης: η λογική του Μέσου και η Αγορά, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 1997
  • Η Τηλεόραση στον Κόσμο: Η δομή, η λειτουργία και οι πρόσφατες εξελίξεις των ραδιοτηλεοπτικών συστημάτων στην Αμερική, Ευρώπη και Νοτιοανατολική Ασία, Αθήνα:
    Εκδόσεις Παπαζήση, 1994
  • Απελευθερώνοντας την Τηλεόραση. Μια απόπειρα καταγραφής και αποτίμησης της τηλεοπτικής απορρύθμισης στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 1993
  • (Με τον Dr. Ralph Negrine), The Internationalisation of Television, Pinter Publishers, Λονδίνο και ΝέαΥόρκη, Ιούλιος 1990

Κεφάλαια σε βιβλία:

  • (σε συνεργασία με d’ Haenens, L., & Joris, W.) (2015). «Crisis of the News: The Framing of the Euro Crisis and the ‘Greek Problem’» (σ. 118-132). Στο  J. Trappel, J. Steemers &
    B. Thomass (επ.) European Media in Crisis, Values, Risks and Policies. New York: Routledge
  • (σε συνεργασία με Laura Bergés Saura) (2015) «European Communication and Information Industries in Times of Crisis: Continuities and Transformations” (σελ. 45-64)
    Στο  J. Trappel, J. Steemers & B. Thomass (επ.) European Media in Crisis, Values, Risks and Policies. New York: Routledge
  • (σε συνεργασία με Ralph Negrine) (2015). «A Crisis in Political Communication?» (σελ 147-162). Στο  J. Trappel, J. Steemers & B. Thomass (επ.) European Media in Crisis,
    Values, Risks and Policies. New York: Routledge
  • (2015)  «Απορρυθμίζοντας το ελληνικό επικοινωνιακό σύστημα» στο Γεωργαράκης, Ν. και Δεμερτζής, Ν.  (επιμ.) Το Πολιτικό Πορτραίτο της Ελλάδας. Κρίση και η αποδόμηση του Πολιτικού. Αθήνα: Gutenberg, 2015
  • (σε συνεργασία με  Iliana Giannouli) (2015) «Foreign Correspondents in Greece; Facing the «communication deficit», στο Mapping Foreign Correspondence in Europe
    (Edited by Georgios Terzis), London: Routledge, 2015, σ. 118-127
  • (σε συνεργασία με Iliana Giannouli) (2015) «Foreign Correspondents in perspective» στο Mapping Foreign Correspondence in Europe (Edited by Georgios Terzis), London: Routledge, 2015, σ. 1-6
  • (2015) «Ownership and regulation in Europe» στο Alvarado, M., Buonanno, M., Gray, H. and Miller, T. (2015) (eds) The Sage Handbook of Television Studies. London:
    Sage, 2015, σ. 61-71
  • «Satellite Television» (2015). Στο W. Donsbach (Ed.), Concise Encyclopedia of Communication. Blackwell Publishing Ltd

Δημοσιεύσεις σε ερευνητικά περιοδικά:

  • (σε συνεργασία με Αχχιλέα Καραδημητρίου) (2015). «Η ελληνική κρίση και ο ευρωπαϊκός Τύπος: Μια διαχρονική καταγραφή», τεύχος 20-21, σελ. 111-132
  • (με Ορσαλία Κασαβέτη) (2015). «Η τηλεοπτική πολιτική διαφήμιση στις εκλογές του 2015: Οι διαφημίσεις της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ», Ζητήματα Επικοινωνίας,
    τεύχος 20-21, σελ. 7-17
  • (2015) Privacy 2.0. Social Media and Society; 1(1):1-2. DOI:10.1177/2056305115578141
  • (σε συνεργασία με James Curran, Sharon Coen, Stuart Soroka, Toril Aalberg, Kaori Hayashi, Zira Hichy, Shanto Iyengar, Paul Jones, Gianpietro Mazzoleni, June Woong Rhee, Hernando Rojas, David Rowe, Rod Tiffen) (2014). Reconsidering 'virtuous circle' and 'media malaise' theories of the media: An 11-nation study. Journalism 15(7):815-833.DOI:10.1177/1464884913520198
  • (σε συνεργασία με Rod Tiffen, Paul Jones, David Rowe, Toril Aalberg, Sharon Coen, James Curran, Kaori Hayashi, Shanto·Iyengar, Gianpietro Mazzoleni, Hernando Rojas,
    Stuart Soroka)  (2014). Sources in the News. Journalism Studies ; 15(4). DOI:10.1080/1461670X.2013.831239
  • (σε συνεργασία με  Αχιλλέα Καραδημητρίου, Ηλιάννα Γιαννούλη) (2014) Η πολιτική ενημέρωση σε περιόδους κρίσης. Ζητήματα Επικοινωνίας. 11: 89-11
  • (2014) The transition to digital television in Greece. Now what? International Journal of Digital Television; 5(1). DOI:10.1386/jdtv.5.1.19_1
  • (σε συνεργασία με  Sharon Coen, James Curran, Torila Aalberg, Kaori Hayashi, Paul K. Jones, Sergio Splendore, David Rowe, Rod Tiffen) (2013) Internet Revolution Revisited:
    A comparative study. Media Culture and Society 35(7), Impact Factor: 1.14 DOI: 10.1177/0163443713499393
  • (2013) Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και οι Έλληνες: Η περίπτωση του Facebook. Ζητήματα Επικοινωνίας, 8(16-17): 20-45
  • (σε συνεργασία με Toril Aalberg, Stuart Soroka,·James Curran, Kaori Hayashi, Shanto Iyengar, Paul K. Jones, Gianpietro Mazzoleni, Hernando Rojas, David Rowe, Rodney Tiffen) (2013) International TV News, Foreign Affairs Interest and Public Knowledge. Journalism Studies 14(3), Impact Factor: 0.54, DOI: 10.1080/1461670X.2013.765636
  • (2013) Online threat but television is till dominant. Journalism Practice DOI: 10.1080/17512786.2012.761324
  • (σε συνεργασία με Rodney Tiffen, Paul K Jones, David Rowe, Toril Aalberg, Sharon Coen, James Curran, Kaori Hayashi, Shanto Iyengar, Gianpietro Mazzoleni, ) (2013)
    Sources in the News: A comparative study. Journalism Studies
  • (σε συνεργασία με Frank Esser, Claes H. de Vreese, Jesper Strömbäck, Peter van Aelst, Toril Aalberg, James Stanyer, Guenther Lengauer, Rosa Berganza, Guido Legnante,
    Susana Salgado, Tamir Sheafer) (2012) Political information opportunities in Europe. A longitudinal and comparative study of thirteen television systems. The International Journal
    of Press/Politics. (Impact Factor: 1.07); 17(3):247-274. DOI: 10.1177/1940161212442956
  • (2011) The road of digital television in Greece: One step forward two steps back? International Journal of Digital Television; 2(2): 201-213. DOI: 10.1386/jdtv.2.2.201_1
  • (σε συνεργασία με Ralph Negrine, Beybin Kejanlioglu, Rabah Aissaoui)  (2008) Turkey and the European Union: An Analysis of how the Press in Four Countries Covered Turkey’s Bid for Accession 2004. European Journal of Communication 23(1):47-68, DOI: 10.1177/0267323107085838
  • (σε συνεργασία με  Ανδρέα Γιαννακόπουλο) (2004). Τηλεόραση και Βία: απεικονίσεις σκηνών βίας Ελληνική Τηλεόραση. Ζητήματα Επικοινωνία, 4: 69-86
  • (2001) The decline of Newspapers: The case of the Greek press. Journalism Studies 2(1), 109-123
  • (2000) Election campaigning in the television age: the case of contemporary Greece. Political Communication, 17: 47-60
  • (1999) The effects of media commercialization on journalism and politics in Greece. The Communication Review 3(4): 379-402
  • (1997) The politics and the effects of deregulation of Greek television. European Journal of Communication, 12 (3): 351-368
  • (1994) The fast growing internationalisation of television. Media Information Australia, 71: 39-45
  • (1990) Pubic Service Broadcasting and Deregulatory Pressures in Europe. Journal of Information Science, 16; 113. DOI: 10.1177/016555159001600206
  • (1990) Towards European television: The case of Europa-TV. Media Information Australia, 56: 57-63
  • (1990) Broadcasting, Politics and the State in Socialist Greece. Media Culture and Society, 12, 387-397.

Receive the most reliable analyses in your email!

Κάνε εγγραφή στο newsletter

Συμφωνώ με την Πολιτική Απορρήτου και τους Όρους Χρήσης.