Η Ζαχαρούλα Γ. Σμυρναίου σπούδασε Φυσική στη Σχολή Θετικών Επιστημών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (1991-1995) και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στην κατεύθυνση: «Σήματα και Πληροφοριακά Συστήματα» στο τμήμα Πληροφορικής της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΕΚΠΑ (1997-1999). Πραγματοποίησε, με υποτροφία του ΙΚΥ (2000-2003), μεταπτυχιακές (Diplôme des études Approfondies, 1999-2000) και διδακτορικές σπουδές (Thèse de Doctorat, 2000-2003) στις Επιστήμες της Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Paris 5 (René Descartes-Sorbonne) (Γαλλία).
Τα επιστημονικά και ερευνητικά της ενδιαφέροντα άπτονται των περιοχών της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, της Διδακτικής των Θετικών Επιστημών και των Επιστημών Αγωγής.
Το Νοέμβριο του 2008 εκλέχθηκε και τον Ιούνιο του 2010 διορίστηκε επί θητεία στη βαθμίδα του Λέκτορα στον Τομέα Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο γνωστικό αντικείμενο: «Διδακτική Θετικών Επιστημών». Έκτοτε διδάσκει τον κύκλο των μαθημάτων σχετικά με τη Διδακτική Θετικών Επιστημών και τις Επιστήμες της Αγωγής σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, ενώ παράλληλα έχει εποπτεύσει αρκετές διπλωματικές μεταπτυχιακές εργασίες και πτυχιακές εργασίες προπτυχιακών φοιτητών.
Το 2013 εκλέχτηκε στης βαθμίδα της Επίκουρης Καθηγήτριας.
Έχει εργαστεί ως καθηγήτρια Φυσικής σε Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης, σε Γυμνάσια και ΕΠΑΛ. Έχει υπάρξει αποσπασμένη στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας (2003-2004) και στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2007-2008).
Από το 2003-2010 δίδαξε (με σύμβαση): στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (1 εξάμηνο), στο τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών και στο Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (4 εξάμηνα), στο Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης (ΠΕ.ΣΥΠ.) και στο Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης (Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.) της ΑΣΠΑΙΤΕ (5 εξάμηνα), στον Τομέα Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (2 εξάμηνα) και στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «ΔΙΜΕΝΤΕ (Διδακτική Μαθημάτων Ειδικότητας με Νέες Τεχνολογίες)».
Από το 2000-2016 έχει συμμετάσχει σε πολλά ερευνητικά και αναπτυξιακά προγράμματα σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο (15 και 9 αντίστοιχα) και στη συγγραφή των σχετικών αναφορών. Επιπλέον, έχει αναπτύξει επιμορφωτικό υλικό για εκπαιδευτικό λογισμικό του κλάδου ΠΕ04, στο πλαίσιο του έργου: «Ολοκληρωμένη Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία, και Ε2-Λογισμικό για επιμορφωτές ΤΠΕ στην Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, 2008). Ήταν Επιμορφώτρια στα ΠΑΚΕ (Αττικής και Πελοποννήσου) στην «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στη χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διδακτική διαδικασία» και στην «Επιμόρφωση των Επιμορφωτών στις Νέες Τεχνολογίες», στην Ταχύρυθμη Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στους Διαδραστικούς Πίνακες, στα ΠΕΚ στην Α’ φάση Εισαγωγικής Επιμόρφωσης και στο Κοινωνικό Πολύκεντρο της ΑΔΕΔΥ στο πρόγραμμα «Επιμόρφωση των Δημοσίων Υπαλλήλων στις Νέες Τεχνολογίες». Υπήρξε επίσης: 1) Eμπειρογνώμονας ανάπτυξης-εκπόνησης των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο του Υποέργου 1 της ενταγμένης πράξης με τίτλο: «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα), 2) Αναπληρώτρια Επιστημονικός Υπεύθυνος ΠΕ04 στο ΠΑΚΕ Αττικής, στο πλαίσιο του έργου με τίτλο: «ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ», 3) Πρόεδρος του Επιστημονικού Εποπτικού Συμβουλίου του 1ου Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Αθηνών και 4) Πρόεδρος στην Επιτροπή Αξιολόγησης των καθηγητών σε δυο ΠΠΣ.
Οι δημοσιεύσεις της σχετίζονται με την εισαγωγή και ενσωμάτωση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στη διδασκαλία και τη μάθηση των Φυσικών Επιστημών από ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση. Το δημοσιευμένο της έργο αποτελείται από: (8) βιβλία, (15) άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά με κριτές, (2) άρθρα σε ελληνικά περιοδικά, (12) κεφάλαια σε βιβλία, (47) εισηγήσεις σε διεθνή συνέδρια, (36) εισηγήσεις σε ελληνικά συνέδρια (με ή χωρίς διεθνή συμμετοχή), (11) προσκεκλημένες ομιλίες, (4) ερευνητικές εργασίες, (7) Ανακοινώσεις και (18) Τεχνικές Αναφορές. Έχουν καταγραφεί 129 ετεροαναφορές στη διεθνή επιστημονική βιβλιογραφία (σύμφωνα με το Harzing’s Publish or Perish) και περί τις 133 στο google scholar.