Κεντρικός πυλώνας στη διά βίου μάθηση στην Ελλάδα αποτελούν τα Κέντρα Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) των πανεπιστημίων. Τα ΚΕΔΙΒΙΜ έχουν αναπτυχθεί πολύ, έχουν καλύψει το χαμένο έδαφος των ετών αδράνειας στην Ελλάδα αλλά ... Στον τομέα αυτό η χώρα μας πρέπει στο εξής να κάνει παρατεταμένο σπριντ, καθώς βρίσκεται μακριά από τα επίπεδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την «Έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ελλάδα το 2024» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 2022 η συμμετοχή των ενηλίκων στην εκπαίδευση και την κατάρτιση στην Ελλάδα ανήλθε στο 15,1 %, ποσοστό πολύ χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ (39,5 %). Ως διαφαίνεται, η Ελλάδα έχει θέσει ένα φιλόδοξο στόχο για τους ενήλικες που συμμετέχουν στην κατάρτιση κάθε χρόνο. Ενδεικτικά, το Ταμείο Ανάκαμψης διατίθενται συνολικά 4 δισ. ευρώ. Στόχος είναι να συμμετάσχει το 40% των ενηλίκων σε κατάρτισης κάθε χρόνο έως το 2030 - δηλαδή η Ελλάδα πιάσει και να ξεπεράσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 39,5%. Από την άλλη, η ΕΕ στο πλαίσιο της πολιτικής συνοχής της, στηρίζει οικονομία της ενίσχυση της εκπαίδευσης ενηλίκων.
Στην Ελλάδα, η διά βίου εκπαίδευση παρέχεται από κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς, οι οποίοι συνεργάζονται. Ενδεικτικά, υπάρχει η ΔΥΠΑ (Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης) αλλά και τα Κέντρα Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης των ΑΕΙ, που διοργανώνουν εκπαιδευτικά προγράμματα μη-τυπικής μάθησης και άτυπης μάθησης. Σκοπός των ΚΕΔΙΒΙΜ είναι η παροχή επιμόρφωσης, συνεχιζόμενης εκπαίδευσης, κατάρτισης και εν γένει διά βίου μάθησης, με στόχο την εξειδίκευση, την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την ενίσχυση των επαγγελματικών προοπτικών.
Όπως ανέφερε στην «Κ» ο κ. Παναγιώτης Πετράκης, - ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, ο οποίος ήταν ο πρώτος που εστίασε στα προγράμματα δια βίου μάθησης και δη εξ αποστάσεως, προ 24 ετών -, η διάρκεια των προγραμμάτων ποικίλλει: από ένα έως 18 μήνες. Προ εικοσαετίας, όταν γινόταν τα πρώτα νήματα, το κόστος ήταν υψηλότερο, αλλά πλέον έχει πέσει λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού - π.χ. 350 ευρώ για ένα εξάμηνο. Στα - δια ζώσης ή εξ αποστάσεως - προγράμματα του Πανεπιστημίου Αθηνών έχουν περάσει περί τους 190.000 καταρτιζόμενους. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, στο ΚΕΔΙΒΙΜ του Πανεπιστημίου Αθηνών φοίτησαν 30.965 καταρτιζόμενοι, με το 78% των καταρτιζόμενων να παρακολουθούν πει αποστάσεως προγράμματα. Αριθμητικά ακολουθεί το ΚΕΔΙΒΙΜ του Πανεπιστημίου Πατρών με 17.905 καταρτιζόμενους και εκείνο του Αιγαίου με 15.564. Χαμηλότερες είναι οι εγγραφές στα υπόλοιπα Κέντρα (στην τέταρτη θέση είναι του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών με 2.986 εγγραφές, του Ανοιχτού Πανεπιστημίου με 2.881 εγγραφές και του Κρήτης με 2.704 εγγραφές). Βέβαια, η επιτυχία των περιφερειακών ΑΕΙ υποδηλώνει ότι η συντριπτική πλειονότητα των καταρτιζόμενων παρακολουθεί το πρόγραμμα εξ αποστάσεως.
Η σημασία της δια βίου μάθησης καταδεικνύεται από το ότι όλα τα ΑΕΙ έχουν εισέλθει στο χώρο, ιδρύοντας ΚΕΔΙΒΙΜ, που με την παρούσα μορφή θεσμοθετήθηκαν το 2017. «Το ενδιαφέρον είναι ότι τα ΑΕΙ, μέσω των ΚΕΔΙΒΙΜ, εστιάζουν στα επαγγέλματα του μέλλοντος. Άλλωστε, μέσω των προγραμμάτων, οι συμμετέχοντες αποκτούν νέες γνώσεις και δεξιότητες που ενισχύουν την επαγγελματική τους πορεία, καθώς οι ευρύτερος στόχος είναι η υποστήριξη της σύνδεσης των επιμορφούμενων με την αγορά εργασίας». «Ερχόμαστε να συμπληρώσουμε ένα κενό που αφήνει η αγορά εργασίας, αφού απευθυνόμαστε σε άτομα 25-54 ετών και όχι σε φοιτητές. Η αγορά εκτινάχθηκε τα τελευταία χρόνια, καθώς τα ΚΕΔΙΒΙΜ παρέχουν πιστοποιήσεις στους καταρτιζόμενους, οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν για την εργασιακή και τυχόν οικονομική εξέλιξη» τονίζει ο κ. Πετράκης.
Παράλληλα, τα ΚΕΔΙΒΙΜ συνεργάζονται με ελληνικούς και ξένους φορείς. Ενδεικτικά, στο πλαίσιο αυτό, το ΚΕΔΙΒΙΜ του Πανεπιστημίου Κρήτης συνεργάστηκε με την Περιφέρεια Κρήτης (για την υλοποίηση για δυο συνεχόμενα έτη - 2020 και 2021- του, μεγάλης κλίμακος, επιμορφωτικού προγράμματος για την προφύλαξη από τον SARS-CoV-2 και τα μέτρα πρόληψης στους εργαζομένους της Κρήτης, και για την σύνδεση πρωτογενούς και τουριστικού τομέα), με την ΔΥΠΑ, με το υπουργείο Υγείας, με το υπουργείο Τουρισμού, ενώ ετοιμάζει, εντός του 2025, από κοινού με την Περιφέρεια Κρήτης, μια νέα στρατηγική συνεργασία, για την υλοποίηση ενός νέου μεγάλης κλίμακος, επιμορφωτικού προγράμματος για τους νέους και νέες σε μειονεκτούσες περιοχές και σε κοινωνικές ευάλωτες ομάδες, με έμφαση στην ανάπτυξη ήπιων, όσο και θεματικών—τομεακών δεξιοτήτων και την ενδυνάμωση της απασχολησιμότητας και επιχειρηματικότητας σε όλους τους κρίσιμους τομείς οικονομικής δραστηριότητας.
Στα προγράμματα των ΚΕΔΙΒΙΜ διδάσκουν συνήθως μεταπτυχιακοί φοιτητές και επαγγελματίες από τον συναφή με το πρόγραμμα κλάδο, ενώ την οργάνωση και εποπτεία των προγραμμάτων έχουν οι διδάσκοντες σε κάθε ΑΕΙ.
Όπως σημειώνει, από την πλευρά του, ο αρμόδιος αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Χρήστος Καραγιάννης, «σε μία παγκοσμιοποιημένη αγορά εργασίας όπου η δομή της απασχόλησης μετασχηματίζεται συνεχώς, η δια βίου μάθησης αποτελεί προϋπόθεση όχι μόνο για την εύρεση και διασφάλιση μιας θέσης εργασίας, αλλά και για την εξέλιξη της καριέρας (upskilling) ή ακόμη και την αλλαγή της (reskilling)».
Πηγή: Καθημερινή