Προσωποποιημένη επιμόρφωση από E-Learning ΕΚΠΑ -ΔΥΠΑ με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Ένα Πρόγραμμα κόντρα στο ρεύμα
Για πρώτη φορά -και σε πιλοτική μορφή για 100 ωφελούμενους- η επιμόρφωση γίνεται προσωποποιημένα, δηλαδή με βάση το ξεχωριστό προφίλ, τις ανάγκες και τις δυνατότητες που έχει ο άνεργος και όχι με βάση την εικόνα που παρέχουν κάποια γενικά χαρακτηριστικά, όπως είναι η ηλικία, τα πτυχία ή και η διάρκεια της ανεργίας.
Μπορεί επί του παρόντος να είναι για λίγους, αλλά αυτό δεν αναιρεί τον πρωτοποριακό χαρακτήρα του. Και είναι πρωτοποριακό όχι γιατί αναφέρεται στην απόκτηση γνώσεων για τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης, όπως άλλωστε κάνουν δεκάδες άλλα προγράμματα ή και εκατοντάδες μέσω της ΔΥΠΑ, του διαδικτύου και ποικίλων άλλων πλατφορμών. Το πρωτοποριακό του εδράζεται στο γεγονός ότι για πρώτη φορά η επιμόρφωση γίνεται προσωποποιημένα, δηλαδή με βάση το ξεχωριστό προφίλ, τις ανάγκες και τις δυνατότητες που έχει ο άνεργος και όχι με βάση την εικόνα που παρέχουν κάποια γενικά χαρακτηριστικά, όπως είναι η ηλικία, τα πτυχία ή και η διάρκεια της ανεργίας.
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα συμπληρωματικής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που παρέχει το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών μέσω του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) που διαθέτει για λογαριασμό της ΔΥΠΑ. Το πρόγραμμα ξεκίνησε ήδη τις 15 Μαΐου με τίτλο: «Προσωποποιημένη επιμόρφωση με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης». Αφορά την υλοποίηση εξειδικευμένων μαθημάτων επαγγελματικής κατάρτισης, συνολικής διάρκειας 100 έως 200 ώρες για κάθε έναν από τους 100 ωφελούμενους που θα επιλεγούν.
Για τη σύνθεση του Προσωποποιημένου Προγράμματος του ΕΚΠΑ, που είναι κάτι παντελώς καινούργιο στον χώρο της συνεχιζόμενης κατάρτισης, επιλέγονται μαθήματα και διδακτικές ενότητες οι οποίες αντιστοιχούν στις επιδιώξεις του ανέργου. Κάθε μάθημα αποτελείται από 4-5 ενότητες εκπαιδευτικής ύλης. Η διδακτική ενότητα είναι η ελάχιστη μονάδα γνώσης και αποτελείται συνήθως από 10-20 σελίδες που αντιστοιχούν σε 4-8 ώρες εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η πρόταση επιμόρφωσης περιλαμβάνει περίπου 5 με 6 μαθήματα, ενώ ταυτοχρόνως ελέγχεται αν αντιστοιχεί σε εκπαιδευτικό υλικό που συνδέεται με τα δυναμικά επαγγέλματα του μέλλοντος.
Διδακτικές ενότητες
Το Πρόγραμμα υποστηρίζεται από το σύνολο του εκπαιδευτικού υλικού του Ε-Learning του ΕΚΠΑ (περίπου 14.000 Διδακτικές Ενότητες, οι οποίες συμπληρώνονται από τις επιπρόσθετες διδακτικές ενότητες που απαιτούνται για να καλυφθούν όλα τα πιθανά επαγγέλματα μιας οικονομίας (περίπου 1.100). Επισημαίνεται ότι το E-Learning του ΕΚΠΑ προσφέρει πάνω από 525 προγράμματα στην ελληνική γλώσσα και πάνω από 45 στην αγγλική γλώσσα, με περισσότερους από 150 καθηγητές του Ιδρύματος να συμμετέχουν στην ανάπτυξη και την υλοποίησή τους, ενώ έχουν επιμορφωθεί περισσότερα από 175.000 άτομα.
Την επιστημονική ευθύνη του έργου έχει ο ομότιμος καθηγητής Οικονομικών του ΕΚΠΑ και επιστημονικός υπεύθυνος του E-Learning του ΕΚΠΑ, Π. Ε. Πετράκης, ενώ η ακαδημαϊκή ευθύνη του εκάστοτε προγράμματος κατάρτισης ανήκει σε μέλος ΔΕΠ (Διδακτικού Επιστημονικού Προσωπικού) του ΕΚΠΑ ή άλλου ΑΕΙ της ημεδαπής.
Η εκπαιδευτική υποστήριξη των ωφελούμενων ανέργων των προγραμμάτων παρέχεται από εκπαιδευτές με μακρόχρονη εμπειρία στο εκάστοτε αντικείμενο εκπαίδευσης.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του επιμορφωτικού προγράμματος οι ωφελούμενοι εγγεγραμμένοι άνεργοι του μητρώου ανέργων της ΔΥΠΑ λαμβάνουν Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης και Συμπλήρωμα Πιστοποιητικού, καθώς και πιστωτικές μονάδες ECTS.
Πιστοποίηση
Πιστοποιητικό που δεν εδράζεται σε εικονικές πιστοποιήσεις, όπως γίνεται στο 99% όλων των άλλων προγραμμάτων που τρέχουν «σε πράσινες και ψηφιακές δεξιότητες», αλλά απορρέει και από τη βαθύτερη επιμόρφωση που επιτυγχάνεται βάσει των εξής καινοτομιών του προγράμματος:
● Λαμβάνει υπόψη στον σχεδιασμό των προγραμμάτων κατάρτισης την ατομικότητα και τα ενδιαφέροντα των καταρτιζομένων όσον αφορά τις εκπαιδευτικές ανάγκες σε γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες και ταυτόχρονα επιτυγχάνεται η αναβάθμιση αυτών στις ανάγκες της οικονομίας και της αγοράς εργασίας. Κι αυτή η πτυχή ανταποκρίνεται και στη σύσταση πρόσφατης μελέτης του ΟΟΣΑ (2023), ο οποίος επισημαίνει ότι το ελληνικό σύστημα Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης πρέπει να δώσει ιδιαίτερη έμφαση στις ανάγκες κατάρτισης των εκπαιδευομένων.
● Αντιμετωπίζει την ετερογένεια των ενδιαφερόντων, των αναγκών σε δεξιότητες και των γνωστικών ικανοτήτων κάθε εκπαιδευόμενου, γεγονός που δεν παρατηρείται στα υφιστάμενα προγράμματα ΣΕΚ που υλοποιούνται με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η ανταπόκριση των προγραμμάτων στις μαθησιακές τους ανάγκες.
● Προσαρμόζει τις εκπαιδευτικές εμπειρίες ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες, τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα του κάθε εκπαιδευόμενου, με στόχο την ενίσχυση της δέσμευσης, της κατανόησης και της διατήρησης της γνώσης.
● Παρέχει σημαντική ευελιξία σε σχέση με την υφιστάμενη πρακτική, όπου το περιεχόμενο και η διάρκεια των προγραμμάτων καθορίζονται λεπτομερώς «από τα πάνω», από τις Διαχειριστικές Αρχές και τις εκάστοτε Αναθέτουσες Αρχές με αποτέλεσμα να μη δίνεται η ελάχιστη δυνατότητα οι πάροχοι να σχεδιάζουν και να προσαρμόζουν τα προγράμματα ΣΕΚ που αναλαμβάνουν σύμφωνα με τις τοπικές συνθήκες και τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες, πρακτική που είναι αντίθετη σε μια σειρά συστάσεων του EQAVET.
● Αντιμετωπίζει την αδυναμία χρονικής και τοπικής υλοποίησης των προγραμμάτων ΣΕΚ, τα οποία προκηρύσσονται περιοδικά και δεν είναι συνεχώς ανοιχτά ώστε να συμβαδίζουν με την εποχικότητα και τις τοπικά εντοπισμένες ανάγκες (π.χ. τουριστικός, αγροτικός τομέας κ.ο.κ).
Πηγή: Χριστίνα Κοψίνη, efsyn.gr, 1/6/2024