Ο Αναπληρωτής Καθηγητής Θωμάς Κ. Μπαμπάλης διδάσκει το μάθημα της Διδακτικής Μεθοδολογίας και της Ψυχοκοινωνιολογίας της σχολικής τάξης στο Παιδαγωγικό τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Επίσης διδάσκει αντίστοιχα γνωστικά αντικείμενα σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών των Πανεπιστημίων Αθηνών, Αιγαίου και Κύπρου. Από το 2011 είναι Πρόεδρος του Εποπτικού Επιστημονικού Συμβουλίου του Πρότυπου και Πειραματικού Σχολείου «Μαράσλειος». Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην ψυχοκοινωνιολογία της σχολικής τάξης, την επικοινωνία σχολείου-οικογένειας, τη σχολική παιδαγωγική, την κοινωνικοποίηση του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον, την ποιότητα και αποτελεσματικότητα στο σχολείο και την κοινωνική και συναισθηματική μάθηση.
Θωμάς Κ. Μπαμπάλης
Αναπληρωτής Καθηγητής | Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης | ΕΚΠΑ
Βιβλία
Προγράμματα στο E-Learning του ΕΚΠΑ
Σπουδές & Εξειδίκευση
- Διδακτορική διατριβή: «Παιδιά μονογονεϊκών οικογενειών: Ψυχοκοινωνική προσαρμογή στην οικογένεια και το σχολείο. Σύγκριση με μαθητές από πυρηνικές οικογένειες» Τμήμα ΤΕΠΑΕΣ, Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
- Πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ
- Πτυχίο Μαρασλείου Παιδαγωγικής Ακαδημίας
- Πτυχίο Μετεκπαίδευσης (Ειδική Αγωγή) Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ
Ακαδημαϊκοί Τίτλοι
- Αναπληρωτής Καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ
- 2006-σήμερα Μέλος ΔΕΠ στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ
- Διευθυντής στο κοινό Διακρατικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών των Τμημάτων Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου με τίτλο: Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση (School Counseling and Guidance).
Διδακτορικό & Ερευνητικό Έργο
Ερευνητικά Ενδιαφέροντα:
- Ψυχοκοινωνιολογία της σχολικής τάξης
- Σχολική παιδαγωγική
- Διδακτική Μεθοδολογία
- Κοινωνικοποίηση του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον
- Ποιότητα και αποτελεσματικότητα στο σχολείο
- Κοινωνική και συναισθηματική μάθηση
Διδασκαλία μαθημάτων:
Προπτυχιακό επίπεδο:
- Ψυχοκοινωνιολόγια της σχολικής τάξης
- Μεθοδολογία Επιστημονικής Έρευνας
- Σχολική Παιδαγωγική και Καινοτόμες δράσεις
- Γενικές αρχές και Στρατηγικές Διδασκαλίας και Πρακτική Άσκηση Ι
- Διαχείριση της σχολικής τάξης και Πρακτική Άσκηση ΙΙ
Μεταπτυχιακό επίπεδο:
- Στρατηγική διοίκησης και διαχείρισης της εκπαίδευσης (Π.Μ.Σ. «Εκπαιδευτική Τεχνολογία και ανάπτυξη ανθρωπίνων πόρων» ΠΤΔΕ ΕΚΠΑσε σύμπραξη με το ΤΕΙ Πειραιά)
- Η αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού στην παιδική ηλικία (Π.Μ.Σ. «Κοινωνιολογία της Εργασίας» ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ)
- Κοινωνικές ανισότητες και κοινωνική μεταβολή (Π.Μ.Σ. «Κοινωνιολογία της Εργασίας» ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ)
- Ψυχοκοινωνιολογία της σχολικής τάξης (Π.Μ.Σ. «Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική» ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ)
- Καινοτομία-Δημιουργικότητα-Τεχνικές στο πεδίο των Επιστημών της Αγωγής (Π.Μ.Σ. «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» ΤΕΠΑΕΣ Πανεπιστήμιο Αιγαίου)
- Εκπαιδευτική Μονάδα και Οικογένεια (Π.Μ.Σ. «Μοντέλα σχεδιασμού» ΤΕΠΑΕΣ Πανεπιστήμιο Αιγαίου)
Συμμετοχή σε Ερευνητικά Προγράμματα:
- Επιστημονικός Υπεύθυνος του ερευνητικού προγράμματος «Σχολικό κλίμα και αποτελεσματικότητα του δημοτικού σχολείου» Επιτροπής Ερευνών ΕΚΠΑ (2011-2012)
Δημοσιεύσεις & Ανακοινώσεις
Βιβλία:
- Μπαμπάλης Θ. Από την αγωγή στην εκπαίδευση: Επισημάνσεις στην εξέλιξη της παιδαγωγικής επιστήμης. Αθήνα, εκδόσεις Διάδραση (2014)
- Μπαμπάλης, Θ. Η ζωή στη σχολική τάξη, β’ έκδοση. Αθήνα, εκδόσεις Διάδραση (2011)
- Μπαμπάλης, Θ. Παιδιά μονογονεϊκών οικογενειών: Βοηθώντας στη σχολική προσαρμογή τους, β’ έκδοση. Αθήνα, εκδόσεις Διάδραση (2011)
- Μπαμπάλης, Θ. Η κοινωνικοποίηση του παιδιού στη σχολική τάξη - Ο ρόλος του εκπαιδευτικού, β’ έκδοση. Αθήνα, εκδόσεις Διάδραση (2011)
- Ξανθάκου Γ., Σταύρου Νεκ., Μπαμπάλης Θ., Καΐλα Μ. Δημιουργικότητα και Καινοτομία στο σχολείο και την κοινωνία. Αθήνα, εκδόσεις Διάδραση (2012)
- Τσιπλητάρης Α.Φ., Μπαμπάλης Θ. Δέκα παραδείγματα μεθοδολογίας επιστημονικής έρευνας. Από τη θεωρία στην πράξη, β’ έκδοση. Αθήνα, εκδόσεις Διάδραση (2011)
Κεφαλαία σε διεθνείς και ελληνικούς συλλογικούς τόμους:
- Μπαμπάλης Θ. Διαστάσεις του κοινωνικού αποκλεισμού και της φτώχειας των μονογονεϊκών οικογενειών και των παιδιών τους στην Ελλάδα. Δ. Δασκαλάκης Οι κοινωνικές επιστήμες και η υφιστάμενη κρίση (σσ. 459-489) Αθήνα, εκδόσεις Παπαζήση (2013)
- Μπαμπάλης Θ., Μανιάτης Π. Ενδυναμώνοντας τις ταυτότητες στην πολυπολιτισμική σχολική τάξη: Επικοινωνία, κοινωνική αλληλεπίδραση και διαπολιτισμική εκπαίδευση. Π. Αγγελίδης & Χ. Χατζησωτηρίου Διαπολιτισμικός διάλογος στην εκπαίδευση: Θεωρητικές προσεγγίσεις, πολιτικές πεποιθήσεις και παιδαγωγικές πρακτικές (σσ. 63-103) Αθήνα, εκδόσεις Διάδραση (2013)
- Μπαμπάλης Θ., Κιρκιγιάννη Φ. Σχέση σχολείου – οικογένειας: ο ρόλος του διευθυντή. Α. Κοντάκος & Φ. Καλαβάσης Θέματα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού: Διαχείριση Κρίσεων και Διακυβέρνηση Εκπαιδευτικών Μονάδων, τ. 5 (σσ. 188-221). Πανεπιστήμιο Αιγαίου (2011)
- Μπαμπάλης Θ., Βλαχαντώνη Μ. Σχολείο και μονογονεϊκές οικογένειες, εκπαιδευτική και κοινωνική διάσταση: Το παράδειγμα των νέων βιβλίων Γλώσσας και Ανθολογίου του Δημοτικού Σχολείου. Πραγματικότητα και προοπτικές. Φ. Καλαβάσης, Α. Κοντάκος Θέματα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού: Αλλαγή και διακυβέρνηση εκπαιδευτικών συστημάτων, τ.3 (σσ. 345-380). Πανεπιστήμιο Αιγαίου (2009)
- Babalis Th., Stavrou N. The role of climate in a classroom context in Greek Primary and Secondary Education (p. 177-196) Nova Publishers (2009)
- Μπαμπάλης Θ., Τσώλη K., Σταύρου N. Σχέση Συναισθηματικής Νοημοσύνης και ακαδημαϊκής επίδοσης μαθητών του δημοτικού σχολείου. Φ. Καλαβάσης, Α. Κοντάκος Θέματα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Κοινωνικά δίκτυα και σχολική μονάδα: Γέφυρες και Νοήματα, τ.6 (σσ. 204-225) Πανεπιστήμιο Αιγαίου (2013)
- Μπαμπάλης Θ., Κιρκιγιάννη Φ. Ο ρόλος του διευθυντή στην επικοινωνία σχολείου και οικογένειας. Π. Φώκιαλη, Ν. Ανδρεαδάκης, Γ. Ξανθάκου Διεργασίες σκέψης στο σχολείο και την κοινωνία (σσ. 303-323) Σειρά: «Σύγχρονα ψυχολογικά θέματα». Αθήνα, Εκδόσεις Πεδίο (2011)
Δημοσιεύσεις σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά με κριτές:
- Μπαμπάλης Θ. (2014) Η εκπαίδευση στην αρχαία Ελλάδα προϊόν της οικονομικής και κοινωνικής κατάστασης της οικογένειας. Ηώς, 3(1), 49-65.
- Babalis Th., Tsoli K., Nikolopoulos V., Maniatis P. (2014) The Effect of Divorce on School Performance and Behavior in Preschool Children in Greece: An Empirical Study of Teachers’ Views. Psychology, 5(1), 20-26.
- Babalis Th. (2013) The relation of classroom climate to learning. Journal of modern education, 3(4), 287-299.
- Xanthacou Y., Babalis Th., Stavrou N. (2013) The Role of Parental Involvement in Classroom Life in Greek Primary and Secondary Education. Psychology, 4(2), 118-123.
- Xanthacou Y., Stavrou N., Babalis Th. (2013) Creativity-Innovative thinking-Tolerance in uncertainty: Views of undergraduate students in greek universities based on the faculty of their studies. Creative Education, 4(2), 143-148.
- Babalis Th., Trilianos Ath., Stavrou Nek., Koutouvela Ch., Tsoli K., Alexopoulos N. (2012) Good schooling as the outcome of the interaction between children and teachers in Greek primary school. US-China Education Review B, 2(6), 53-64.
- Babalis Th., Tsoli K., Koutouvela Ch., Stavrou N., Alexopoulos N. (2012) Quality and effectiveness in greek primary school. Elsevier, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69, 1462-1468.
- Babalis Th., Xanthacou Y., Kaila M., Stavrou N. (2012) Research attitude and innovative-creative thinking: Differences between undergraduate male and female students. Elsevier, Procedia Social and Behavioral Sciences, 69, 1452-1461.
- Μπαμπάλης Θ. Κιρκιγιάννη Φ. (2011) Συνεργασία σχολείου και οικογένειας: Ο ρόλος του διευθυντή στην ανάπτυξη προγραμμάτων γονεϊκής εμπλοκής στο σχολείο. Επιστήμες της Αγωγής, 1, 159-174.
- Antonopoulou K., Koutrouba K., Babalis Th. (2011) Parental involvement in secondary education schools: The views of parents in Greece. Educational Studies, 37(3), 333-344.
- Babalis Th., Xanthakou Y., Papa Ch., Tsolou O. (2011) Preschool age children, divorce and adjustment: A case study in a kindergarten. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(3), 1403-1426.
Δημοσιεύσεις σε τόμους πρακτικών ελληνικών και διεθνών επιστημονικών συνεδρίων:
- Koutouvela, Ch., & Babalis, Th. (2016). Quality of school life and school policy. Empirical approach. In 10th International Technology, Education and Development Conference (INTED 2015), 7-9 March 2015, Valencia, Spain (in press).
- Μπαμπάλης, Θ., & Καλάκου, Π. (2015) Στον ξένο τόπο, δύο φορές ξένοι: Aμφισβήτηση και Διεκδίκηση Ταυτότητας μεταξύ Ομογενών Μαθητών με βάση τη Γλώσσα και την Καταγωγή. Στο Διεθνές Συνέδριο Rethinking Language, Diversity and Education, 28-31 Μαΐου 2015, Ρόδος (υπό δημοσίευση).
- Babalis, Th., Koutouvela, Ch., & Stavrou, N. (2015). Classroom climate in greek school-primary and secondary education: Differentiations among students based on gender. In 9th International Technology, Education and Development Conference (INTED 2014), 2-4 March 2015, Madrid, Spain.
- Μπαμπάλης, Θ., Καλογήρου, Τζ., & Σαμαρτζή, Ε. (2015). Η δημιουργική σκέψη μέσα από τα διδακτικά εγχειρίδια της νεοελληνικής γλώσσας: Η περίπτωση των Στ’ δημοτικού και Α’ γυμνασίου. Στο Σ. Γεωργίου (Επιμ.). Η ψυχολογία στην Ελλάδα και τη Μεσόγειο 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας (σσ. 405-406, Βιβλίο Περιλήψεων), Λευκωσία, Κύπρος.
- Babalis, Th., Tsoli, K., Koutouvela, Ch., Stavrou, N., & Konsolas, M. (2014). Classroom life in greek primary school in the period of crisis. In 8th International Technology, Education and Development Conference (INTED2014), 10-12 March 2014, Valencia, Spain.
- Babalis, Th., & Koutouvela, Ch. (2013). Conjunction of effectiveness and quality in education. In 6th International Conference of Education, Research and Innovation, 18-20 November 2013, Seville, Spain. Πρακτικά σε ηλεκτρονική μορφή.
- Μπαμπάλης, Θ., Κουτούβελα, Χ., Τσώλη, Κ., Αλεξόπουλος, Ν., & Σταύρου, Ν. (2012). Το κλίμα της σχολικής τάξης ως παράγοντας ποιότητας και αποτελεσματικότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας: Αλληλεπίδραση δασκάλου-μαθητή. Στο Α. Τριλιανός, Γ. Κουτρομάνος, & Ν. Αλεξόπουλος (Επιμ.) Η ποιότητα στην εκπαίδευση: Τάσεις και Προοπτικές (σσ. 576-587), τ. Β’, Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή, Αθήνα, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ.
Επαγγελματική Σταδιοδρομία
- Διευθυντής στο 2ο Περιφερειακό Επιμορφωτικό Κέντρο (ΠΕΚ) Αθήνας
- Αντιπρόεδρος στο Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης
- Εκπαιδευτικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (22 έτη)
Επιστημονικές Εταιρείες και Επιτροπές
- Πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής (ΕΠΕΣ) του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου Αθηνών Μαράσλειος
- Βαθμολογητής γραπτών δοκιμίων και μέλος των επιστημονικών επιτροπών αξιολόγησης για τις συνεντεύξεις των υποψηφίων στις εξετάσεις επιλογής για εισαγωγή στις κατευθύνσεις «Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική» και «Κοινωνιολογία της Εργασίας, Πολιτικές αγοράς εργασίας-μειονότητες-παιδική ηλικία» των ΠΜΣ του ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ
- Πρόεδρος της Επιτροπής Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών στην Αθήνα
- Συμμετοχή σε ομάδες εργασίας του ΥΠΕΠΘ για την αξιολόγηση του συγγραφικού έργου υποψηφίων εκπαιδευτικών για κάλυψη θέσεων Σχολικών Συμβούλων
- Βαθμολογητής γραπτών δοκιμίων στις Εξετάσεις Επιλογής για εισαγωγή των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στα Διδασκαλεία
- Μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής Υποστήριξης για το Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο
- Μέλος της Κεντρικής Επιστημονικής Επιτροπής (ΚΕΕ) για την επιστημονική υποστήριξη των φορέων πρότασης, λειτουργίας και υλοποίησης στο πλαίσιο των Πράξεων «Ανάπτυξη και Λειτουργία Δικτύου Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Φαινομένων Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού»
- Κριτής σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά (π.χ. διεθνές επιστημονικό περιοδικό British Journal of Educational Psychology, στο Educational Research and Reviews, στην Επιστημονική Επετηρίδα ΠΤΔΕ Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων)