ΑΠΟΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 45 ΧΡΟΝΙΑ

Αρνητικός πληθωρισμός της τάξης του 0,2% καταγράφηκε το Μάρτιο του 2013, μετά από αύξηση κατά 0,1% το Φεβρουάριο (σε ετήσια βάση). Πρόκειται για την πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό στην Ελληνική οικονομία μετά από περίπου 45 χρόνια (Μάιος 1968 όταν είχε μειωθεί κατά 0,3%).

Πρέπει να σημειωθεί ότι το γεγονός αυτό συνέβη, παρά τη σημαντική επιβάρυνση, κυρίως από τις ανατιμήσεις σε πετρέλαιο θέρμανσης (26,9%) και σε τιμολόγια της ΔΕΗ (12,3%).

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), από τη σύγκριση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή του Μαρτίου 2013, προς τον αντίστοιχο δείκτη του Μαρτίου 2012, προκύπτει μείωση 0,2%, έναντι αύξησης 1,7%, που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση το 2012 προς το 2011.

Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφηκαν, μεταξύ άλλων, στα φάρμακα (14,6%), στις οικιακές υπηρεσίες (8,4%), στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές (5,7%), στα αυτοκίνητα (5,3%) και στις τηλεφωνικές υπηρεσίες (5,1%).

Από το «καλάθι της νοικοκυράς» οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν στις νωπές πατάτες (27,9%), στα νωπά ψάρια (2,7%) και στα νωπά φρούτα (2,3%) και οι μικρότερες ανατιμήσεις στα γαλακτοκομικά και αυγά (0,6%) και στα κρέατα (0,4%). Ανατιμήσεις σημειώθηκαν και στα τσιγάρα (5,9%) και στην ένδυση - υπόδηση (2,1%), ενώ σημαντικά αυξήθηκε σε έναν χρόνο το κόστος των αεροπορικών δρομολογίων (23,7%).

 

Οι μειώσεις τιμών που συνέβαλαν στην εξέλιξη αυτή είναι οι εξής:
 

α) Κατά 3,5% της ομάδας «Διαρκή αγαθά, Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα έπιπλα, καλύμματα δαπέδου, είδη κλινοστρωμνής, λευκά είδη, οικιακές συσκευές και οικιακές υπηρεσίες.

β) Κατά 4,6% της ομάδας «Υγεία», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των φαρμάκων και των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών.

γ) Κατά 2,1% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των αυτοκινήτων και των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης). Μέρος της μείωσης αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των αεροπλάνων.

δ) Κατά 5,1% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των τηλεφωνικών υπηρεσιών.

ε) Κατά 2,9% της ομάδας «Αναψυχή, Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών του οπτικοακουστικού εξοπλισμού, υπολογιστών, των υπηρεσιών αναψυχής και των βιβλίων.

στ) Κατά 4% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων, ξένων γλωσσών, φροντιστηρίων, ΙΕΚ και μεταπτυχιακών σπουδών.

ζ) Κατά 1,2% της ομάδας «Ξενοδοχεία, Καφέ, Εστιατόρια», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των εστιατορίων, ζαχαροπλαστείων, καφενείων, κυλικείων και των ξενοδοχείων.

η) Κατά 2,4% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των κουρείων, κομμωτηρίων, ειδών ατομικής φροντίδας, των προσωπικών ειδών και των ασφαλίστρων μεταφορών.


Αντίθετα, αύξηση πραγματοποιήθηκε στις τιμές των παρακάτω:
 

α) Κατά 0,3% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών στα φρούτα νωπά, στις πατάτες νωπές, ψάρια νωπά, κρέατα γενικά, γαλακτοκομικά και αυγά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα δημητριακά και παρασκευάσματα, λαχανικά νωπά, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, χυμοί φρούτων.

β) Κατά 4,8% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των τσιγάρων.

γ) Κατά 2,1% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

δ) Κατά 8,0% της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του πετρελαίου θέρμανσης και του ηλεκτρισμού. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα ενοίκια κατοικιών.

* Κάθε κείμενο που δημοσιεύεται στο InDeep Analysis εκφράζει και βαραίνει αποκλειστικά τον συντάκτη του. Οι αναλύσεις που δημοσιεύονται δεν συνιστούν συμβουλές για οποιουδήποτε είδους δραστηριότητα. Το InDeep Analysis δεν δεσμεύεται από τις πληροφορίες, τις απόψεις και τις αναλύσεις που δημοσιεύονται στην ψηφιακή πλατφόρμα του, και δεν φέρει απολύτως καμία ευθύνη για αυτές.