Εγκληματολογική αστυνομικογραφία

crime

Είναι μία οδυνηρή εξομολόγηση

μεταμφιεσμένη σε μυθιστόρημα

Εκτός κι αν είναι ένα μυθιστόρημα

μεταμφιεσμένο σε οδυνηρή εξομολόγηση

Philip Roth, Φεύγει το φάντασμα

 

Είναι γνωστή η σχέση Εγκληματολογίας και αστυνομικής λογοτεχνίας [1], αφού έχουν ως κοινό διακύβευμα τον εντοπισμό «εκείνου που δημιουργεί το σκοτάδι κι εκείνου που σκοντάφτει» [2].

Προφανώς υπάρχουν άνθρωποι που ερμηνεύουν με ηθικά κριτήρια το έγκλημα [3], συγγραφείς που δημιουργούν ακαταμάχητες αστυνομικές ιστορίες με διαταραγμένες ηρωίδες [4] και αναγνώστες που λατρεύουν τις αφηγήσεις τρόμου [5] ή τους παγανιστικούς μύθους [6].

Προφανώς μία αστυνομική αφήγηση δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο σε γεγονότα, αλλά να συνδυάζει ένα story [7] με περιγραφές χαρακτήρων και με ερμηνείες στάσεων και συμπεριφορών [8], χωρίς όμως να απομαγεύει τα πάντα στο όνομα των  ακαθόριστων ορίων Φωτός και Σκότους [9].

Αν η γλώσσα μετα-μορφώνει τη φαντασία σε λογοτεχνία κι όχι σε μία fractal αφήγηση συγκινήσεων [10], τούτο δεν σημαίνει ότι το μοτίβο του αίματος συνιστά πάντοτε το ορθό εργαλείο διαφώτισης των ψυχικών/κοινωνικών καταστάσεων [11].

Ακόμα κι αν ο αστυνομικός συγγραφέας χρησιμοποιεί το πρώτο πρόσωπο στις αφηγήσεις του [12] ή αν προσεγγίζει τη βία σαν μία [αυτο]θεραπευτική λειτουργία [13] ή αν εντέχνως [και δολίως;] αναμιγνύει τη φαντασία με την πραγματικότητα [14],η εργαλειοποίηση του εγκλήματος δεν παράγει λογοτεχνικό ύφος και ήθος [15].

Αν η συγγραφή είναι «φυσικό υποκατάστατο της ζωής που δεν μπορεί να ζήσει ο συγγραφέας ή δεν είναι ικανός να ζήσει» [16] αυτή η διαπίστωση δεν συνεπάγεται υπέρβαση του ιστορικού και πολιτικού χρόνου [17] ή διολίσθηση σε εξωλογοτεχνικής φύσης «μανιφέστα» [18], καθώς η Αλήθεια δεν συμβιβάζεται με ιδεοληπτικές εμμονές και  παραπλανητικά τεχνάσματα [19].

Οι ήρωες με τις «διπλές ζωές» [20], οι εσωτερικές δια-μάχες των δραστών/θυμάτων [21] περί του Καλού και του Κακού [22] δημιουργούν το πλαίσιο, όπου τα ορατά και τα αόρατα μπερδεύονται και  έτσι χάνονται τα «ίχνη του εγκλήματος» [23], χωρίς όμως να δίνουν το έρεισμα στον συγγραφέα για να μετατρέψει μία ενδιαφέρουσα αφήγηση ιστορίας [storytelling] [24] σε ένα «καρναβάλι του εγκλήματος», που ερεθίζει ένα κοινό για να διψάει για αίμα, επειδή «η ζωή είναι φόνος» [Χίτσκοκ] [25].

Συμπερασματικά, ούτε το μυθιστόρημα, ούτε ο συγγραφέας κρίνονται «επικίνδυνοι» [26], ακόμα κι αν η αφήγηση ενέχει αποτρόπαια εγκλήματα [27], αρκεί η λογο-τεχνική ματιά του να μην έχει ως στόχο να εγκλωβίσει τον αναγνώστη [28] σε ακραία νοήματα και junk απολαύσεις [29].

Το αστυνομικό μυθιστόρημα περι-γράφει τη σκοτεινή πλευρά της πόλης, χωρίς όμως να διακινεί μίσος ή να ερμηνεύει το έγκλημα έξω και πέραν της επιστήμης της Εγκληματολογίας, των προδιαγραφών της ποινικής νομοθεσίας και των ορίων της Ηθικής.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ-ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ*

[1] Γ. Πανούσης,Το δίκαιο και το άδικο, οι αθώοι και οι ένοχοι, το Καλό και το Κακό στην αστυνομική μυθοπλασία, Παπαζήσης 2021.

[2] Νίκος Δαββέτας, Η δεσμοφύλακας, Πατάκης 2025, σ. 21.

[3] Πρβλ. Κ. Γιαννακίδης, Ένας νεκρόφιλος σχιζοφρενής, Νέα 11-12/10/25-Άγγ.Χαριάτης, Ιστορίες εγκλημάτων [για Λ. Μπούρου, Ερασιτέχνες δολοφόνοι,2η έκδ., Κύφαντα 2025], fractalart.gr 24/10/25-Κυριακή Μπεϊόγλου, Στα σκοτάδια του εγκλήματος [Ρίτσαρντ Ράιτ], ΕφΣυν 18-19/10/25.

[4] Πρβλ. συνέντευξη Ανδρέα Αποστολίδη, σε Lifo 18/3/14 [ανάγνωση 11/10/25] - Επίσης Έρη Βαρδάκη, Ερμηνευτικό «ναρκοπέδιο» [για το έργο του Στίβεν Κινγκ Misery], Βήμα Κυριακής 9/11/25.

[5]πρβλ.Τριαντάφυλλος Σερμέτης,Η φιλοσοφία του φόβου,Αρμός 2025-Κυριακή Αθανασιάδη,Τρόμος,Κάθαρση και παρηγορία[για Στίβεν Κινγκ],Καθημερινή Κυριακής 26/10/25

[6] Βλ. Έντγκαρ Άλλαν Πόε, Το μυστήριο της οδού Μοργκ και άλλες ιστορίες μυστηρίου, μτφ. Θ. Καραγιαννόπουλος, Οξύ 2015, Το κλεμμένο γράμμα, σ. 167.

[7] Μπιούνγκ-Τσουλ Χαν, Η κρίση της αφήγησης, μτφ. Β.Τσαλής,opera 2025,σ. 9-11.

[8] Όπ.π., σ. 23.

[9] Όπ.π., σ. 59, 70-71.

[10] Λαμπρινή Κουζέλη, «Η πείνα μου είναι διπλή: για έρωτα και για σκέψη» [για Πατρίτσια Χάισμιθ], Βήμα Κυριακής 26/10/25.

[11] Πρβλ. Άντυ Βρόσγος, Μέχρι ποιου σημείου είσαι ικανός να φτάσεις προκειμένου να επιβιώσεις; [για Horace McCoy], fractalart.gr 24/10/25.

[12] Πρβλ. Georges Simenon, Σε περίπτωση ατυχήματος, μτφ. Αργ. Μακάρωφ, Άγρα 2025.

[13] Μπ.Τσ.Χαν, όπ.π., σ. 104.

[14] Jonathan Coe, Η απόδειξη της αθωότητάς μου, μτφ. Αλκ. Τριμπέρη, Πόλις 2025 - Πρβλ. Γρ. Αζαριάδης, Άρνε Νταλ-Γιούνας Μόστρομ «Όταν η μυθοπλασία μπλέκει με την πραγματικότητα», Νέα-βιβλιοδρόμιο 25-26/10/25.

[15] Αντ. Σμυρναίος, Ιστορούμεν δι’ εμπιστοσύνης, Αρμός 2021, σ. 303.

[16] Βλ. κείμενο Π.Χάισμιθ, σε Χρύσα Σπυροπούλου, Το πορτρέτο μίας συγγραφέως σε νεαρή ηλικία [Patricia Highsmith, Το ημερολόγιο και τα σημειωματάρια-τα χρόνια της Νέας Υόρκης 1941-1950,επιμ.Anna von Planta,μτφ. Α. Αποστολίδης, Άγρα 2025], Νέα-βιβλιοθήκη 4-5/10/25 - Δ. Ντζαδήμα, Σκιές ,έρωτες και λέξεις: η διαμόρφωση μιας συγγραφικής ταυτότητας, fractalart.gr 2/10/25 - Πρβλ. Peter Jeffreys, Σκέψεις γύρω από τη συγγραφή μιας νέας βιογραφίας [για Κ. Καβάφη], Βήμα Κυριακής 21/9/25.

[17] Πρβλ. Βάλια Πετούρη, Από μένα Αντίο, Μίνωας 2025 - Ζοέλ Ντίκερ, Άγριο ζώο, μτφ. Γ. Στρίγκος, Πατάκης 2025-Θ. Μήνας,Το σκληρό νουάρ της Θατσερικής Αγγλίας,oanagnostis.gr 6/10/25.

[18] Παντ. Μπουκάλας, Η μέθοδος της ανοικείωσης στη λογοτεχνία,Καθημερινή Κυριακής 5/10/25 [για Ανδρ. Μήτσου, Δύο παράξενα πλάσματα, Καστανιώτης 2025].

[19] Δ. Ψαθόπουλος, Άγνωστες λέξεις, συνέντευξη σε Κ. Στοφόρο, Δρόμος της Αριστεράς 4/10/25 [για υπόθεση Πολκ].

[20] Πρβλ.Φ. Δρακονταειδής, Πόρφυρας 187/25 [για Κ. Λογαρά, Διπλή ζωή, Καστανιώτης 2024].

[21] Γρ. Αζαριάδης, Ναρκωτικά, βία και ένας sui generis μπάτσος [Adrian McKinty, Μπάτσοι με κοιτάζουν περίεργα, μτφ. Θ. Καραγιαννόπουλος, Οξύ 2025], Νέα-βιβλιοδρόμιο 4-5/10/25.

[22] Πρβλ. Βίκυ Χασάνδρα,Η άλλη όψη του νουάρ ,Αυγή Κυριακής 5/10/25 - Ελευθ. Μεταξά, Καιρός του θερίζειν, Μίνωας 2025, σ. 10, 228.

[23] Ελένη Στελλάτου, Καιρός των κρυστάλλων, Πόλις 2025, σ. 161, 168.

[24] Μπ. Τσ. Χαν, όπ.π., σ. 12.

[25] Πρβλ. Καλλιόπη Βελόνια, Φονικοί οργασμοί,ΤΡΙ-ΕΝΑ Πολιτισμού 2024.

[26] Πρβλ. Κ. Αρκουδέας, Επικίνδυνοι συγγραφείς, Καστανιώτης 2019.

[27] Πρβλ. Γ. Παναγιωτάκη, Αναζητώντας τον τρίτο άνθρωπο [Γκράχαμ Γκρην], oanagnostis.gr 29/10/25 - Frederic Paulin, Κανένας εχθρός σαν τον αδελφό, μτφ. Γ. Καυκιάς, εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου 2025.

[28] Κ. Βλαχογιάννης, Η ευθύνη της λογοτεχνικής κριτικής: από την προσεκτική ανάγνωση στην κοινωνική και θεωρητική συνείδηση, bookpress.gr 27/10/25.

[29] Κ. Γιαννακίδης, Ένοχες απολαύσεις, Νέα 8-9/11/25.

*Οι χρονολογίες των ιστοσελίδων αναφέρονται στην ανάγνωσή μου κι όχι στην ανάρτησή τους.

* Κάθε κείμενο που δημοσιεύεται στο InDeep Analysis εκφράζει και βαραίνει αποκλειστικά τον συντάκτη του. Οι αναλύσεις που δημοσιεύονται δεν συνιστούν συμβουλές για οποιουδήποτε είδους δραστηριότητα. Το InDeep Analysis δεν δεσμεύεται από τις πληροφορίες, τις απόψεις και τις αναλύσεις που δημοσιεύονται στην ψηφιακή πλατφόρμα του, και δεν φέρει απολύτως καμία ευθύνη για αυτές.


Λάβε στο email σου τις πιο έγκυρες αναλύσεις!

Κάνε εγγραφή στο newsletter

Συμφωνώ με την Πολιτική Απορρήτου και τους Όρους Χρήσης.