Εντυπωσιακές τοιχογραφίες των Μάγια ήρθαν στο φως
Ένα ασύγκριτο σύνολο τοιχογραφιών των Μάγια, πιθανώς από τον 17ο και 18ο αιώνα μ.Χ., ανακαλύφθηκαν σε τοπικό σπίτι στο San Gaspar Chajul της Γουατεμάλα. Φανερώνουν ένα μείγμα προ-κολομβιανών και εισαγόμενων ευρωπαϊκών στοιχείων, που τις καθιστούν ένα μοναδικό παράδειγμα αποικιακής τέχνης από τη Λατινική Αμερική.
Σήμερα, ο συνολικός πληθυσμός των Μάγια υπολογίζεται στα 8 εκατομμύρια, οι περισσότεροι από τους οποίους (περίπου 6,2 εκατ.) ζουν στη Γουατεμάλα.
Μία από τις ομάδες Μάγια της νοτιο-κεντρικής Γουατεμάλας είναι οι Ιξίλ. Σήμερα, μία από τις μεγαλύτερες πόλεις των Ιξίλ είναι η San Gaspar Chajul. Εκεί το 2003, η ανακαίνιση ενός από τα τοπικά σπίτια αποκάλυψε ένα σύνολο τοιχογραφίες των Μάγια.
Στη συνέχεια οι τοιχογραφίες μελετήθηκαν από τον Jarosław Źrałka, ερευνητή στο Πανεπιστήμιο Jagiellonian, και τους συνεργάτες του από Πολωνία, Γερμανία, Ισπανία και Γουατεμάλα.
«Οι τοιχογραφίες διακοσμούν τους βόρειους, ανατολικούς και δυτικούς τοίχους της κεντρικής αίθουσας. Πιθανώς κάλυπταν τον νότιο τοίχο, αλλά είχε γκρεμιστεί και ξαναχτιστεί», ανέφεραν οι ερευνητές.
Μία από τις καλύτερα διατηρημένες και πιο ενδιαφέρουσες σκηνές, πάνω από δύο μέτρα μήκους, βρίσκεται στον δυτικό τοίχο.
Η 4,3 μ. μήκους σκηνή στον βόρειο τοίχο φαίνεται να αποτελεί συνέχεια των σκηνών που αναπαριστώνται στον δυτικό τοίχο.
Ο ανατολικός τοίχος είναι διακοσμημένος με δύο σκηνές, μία σε κάθε άκρη. Αν υπήρχαν ζωγραφιές μεταξύ τους, τότε δεν έχουν διατηρηθεί.
Οι τοιχογραφίες πιθανώς έγιναν από ντόπιους καλλιτέχνες που χρησιμοποίησαν παραδοσιακά χρώματα και τεχνικές ζωγραφικής.
Σύμφωνα με τους κατοίκους της πόλης, οι σκηνές αυτές αναπαριστούν είτε τον «Χορό της κατάκτησης» ή τον «Χορό των Μουσουλμάνων και των Χριστιανών».
Όπως ανέφεραν οι επιστήμονες, η έρευνα αποκάλυψε ότι σπίτια με τοιχογραφίες αρχικά ήταν ιδιοκτησίες σημαντικών μελών της κοινότητας. Τα άτομα αυτά συμμετείχαν στην οργάνωση θρησκευτικών γεγονότων, συνδεόμενα είτε και με τον Καθολικισμό και με τη λατρεία των Μάγια.
Η ανακάλυψη αυτή προσθέτει νέες πληροφορίες στην ιστορία της μεσοαμερικανικής τέχνης της αποικιακής περιόδου και συμβάλλει στην κατανόηση της τοπικής καλλιτεχνικής έκφρασης.
Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Antiquity.
Τμήμα τοιχογραφίας του δυτικού τοίχου. Πιθανώς απεικονίζεται ένας νάνος (1) με μακρύ κλαδί, ο οποίος περπατάει πίσω από δύο μουσικούς που φοράνε ισπανικά ρούχα (2-3), οι οποίοι προσεγγίστηκαν από κάποιον με ινδικό-ισπανικό ρούχο (4). Ο πρώτος μουσικός (2) απεικονίζεται να παίζει ένα είδος πνευστού οργάνου. Ο δεύτερος παίζει ένα μεγάλο ταμπούρλο. Τα ίδια όργανα χρησιμοποιούνται και σήμερα σε διάφορες γιορτές και τελετουργίες (φωτό: R. Słaboński).
Όψη της τοιχογραφίας στον βόρειο τοίχο. Απεικονίζει 10 ανθρώπινες φιγούρες (5-14). Τα άτομα 5-8 και 10 αναπαριστώνται με παρόμοιο τρόπο, φορώντας ενδυμασίες με ευρωπαϊκά και ινδικά στοιχεία. Ορισμένες φιγούρες (6-8, 10) είναι ζωγραφισμένες αντικριστά. Κάθε φιγούρα κρατάει ένα αινιγματικό κόκκινο αντικείμενο (φωτό: R. Słaboński).
Πηγή: sci-news