Ένα πολύ ενδιαφέρον φαινόμενο έχει αρχίσει να εμφανίζεται σε παγκόσμιο επίπεδο, η εντυπωσιακή πτώση της εμπιστοσύνης στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό καταδεικνύεται από διάφορους δείκτες, όπως ο Δείκτης Ηθικής 2025 (Ethics Index) που δημοσίευσε το Governance Institute of Australia, σύμφωνα με τον οποίο ένας στους τέσσερις Αυστραλούς χαρακτηρίζει πλέον τα social media ως «πολύ ανήθικα». Επίσης, η Έκθεση Ψηφιακών Ειδήσεων 2025 (Digital News Report) εντόπισε εκτεταμένη ανησυχία για την παραπληροφόρηση και έλλειψη εμπιστοσύνης στις ειδήσεις που διακινούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αυτή η δυσπιστία δεν περιορίζεται στην Αυστραλία είναι παγκόσμιο φαινόμενο. Αντίστοιχα, ο Δείκτης Εμπιστοσύνης Edelman 2025 (Edelman Trust Barometer) —μια ετήσια διεθνής έρευνα σε πάνω από 30.000 άτομα σε 28 χώρες— κατέγραψε επίσης πτώση της εμπιστοσύνης στις εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης.
Τα κοινωνικά δίκτυα δεν έχουν μόνο τη θετική αλλά και την αρνητική πλευρά τους. Σύμφωνα με μελέτες σε ορισμένες πλατφόρμες, ψευδείς ή εντυπωσιακές πληροφορίες διαδίδονται ταχύτερα από την αλήθεια. Τέτοιες πληροφορίες μπορούν να ενισχύσουν τη διχόνοια και την πολιτική πόλωση, ενώ και η υπερβολική χρήση τους έχει συνδεθεί με προβλήματα ψυχικής υγείας, όπως υψηλότερα επίπεδα κατάθλιψης, άγχους και ψυχολογικής πίεσης, ιδίως μεταξύ εφήβων και νεαρών ενηλίκων.
Μάλιστα, το 2021, η Φράνσις Χόγκεν πρώην στέλεχος του Facebook, αποκάλυψε χιλιάδες εσωτερικά έγγραφα που έδειχναν τις αρνητικές επιπτώσεις του Instagram στην ψυχική υγεία των εφήβων.
Αντίθετα, τα podcasts φαίνεται να απολαμβάνουν πολύ πιο θετική εικόνα. Οι Αυστραλοί τα αξιολογούν πολύ πιο ευνοϊκά, γι’ αυτό και η ακρόαση podcast έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα, πάνω από τους μισούς Αυστραλούς άνω των 10 ετών ακούνε ή βλέπουν podcasts κάθε μήνα. Πρόκειται για μια συνειδητή ενέργεια, αφού οι ακροατές επιλέγουν συγκεκριμένες εκπομπές και επεισόδια, αντί να κάνουν τυχαίο scroll.
Έρευνες δείχνουν ότι τα podcasts δημιουργούν αίσθημα οικειότητας και αυθεντικότητας. Οι ακροατές αναπτύσσουν σχέση εμπιστοσύνης με τους παρουσιαστές, τους οποίους θεωρούν αξιόπιστους και ειλικρινείς.
Βέβαια, και στα podcasts υπάρχει η σκοτεινή πλευρά. Μια μελέτη του Brookings Institution, που ανέλυσε πάνω από 36.000 πολιτικά podcasts, βρήκε ότι το 70% περιείχε τουλάχιστον έναν ψευδή ή ανεπιβεβαίωτο ισχυρισμό. Άλλες έρευνες δείχνουν ότι πολλά πολιτικά podcasts χρησιμοποιούν τοξική ή επιθετική γλώσσα. Συνεπώς, αν και τα podcasts θεωρούνται πιο «ηθικά» από τα social media, δεν είναι αυτόματα πιο ασφαλή ή αξιόπιστα.
Πηγή: Naftemporiki.gr με πληροφορίες από το The Conversation