Το rust-out ως συνέπεια ηθικής παρενόχλησης του εργαζομένου στο επαγγελματικό του περιβάλλον

bored

Ο όρος rust-out (ελληνιστί: εργασιακό σκούριασμα) περιγράφει μια σχετικά λιγότερο γνωστή, αλλά εξίσου επιβαρυντική ψυχολογική κατάσταση που απαντάται ιδιαίτερα σε εργασιακά και εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Αντίθετα με το burnout, το οποίο προκύπτει από υπερφόρτωση και υπερβολική έκθεση σε στρεσογόνες καταστάσεις, το rust-out χαρακτηρίζεται από μια παρατεταμένη περίοδο υποδιέγερσης, ανίας και έλλειψης νοήματος, κατά την οποία το άτομο αισθάνεται ότι δεν αξιοποιεί τις ικανότητές του, ότι το έργο του δεν έχει πρόκληση ή ενδιαφέρον και ότι έχει παγιδευτεί σε μια κατάσταση επαγγελματικής ή προσωπικής στασιμότητας.

Σε πολλές περιπτώσεις, το φαινόμενο του rust-out δεν ανακύπτει απλώς από συνθήκες ρουτίνας ή ανεπαρκούς επαγγελματικής αξιοποίησης, αλλά σχετίζεται βαθιά με το ιεραρχικό πλαίσιο και τις εξουσιαστικές δυναμικές ενός οργανισμού. Το ιεραρχικό rust-out συμβαίνει όταν οι δυνατότητες ενός εργαζομένου σταθερά αγνοούνται ή αποσιωπώνται λόγω της αυστηρής διαβάθμισης της ιεραρχίας, με την ευθύνη ή την ευκαιρία να ανατίθενται αποκλειστικά σε πρόσωπα με μεγαλύτερη "αρχαιότητα" ή υψηλότερη θέση. Η επίκληση της αρχαιότητας, αντί να λειτουργεί ως σύμβολο εμπειρίας και γνώσης, γίνεται συχνά εργαλείο αποκλεισμού, καθιστώντας αδύνατη την ουσιαστική εξέλιξη ή συμμετοχή νεότερων, σε ηλικία ή υπηρεσία, εργαζομένων. Το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία ενός περιβάλλοντος όπου η καινοτομία αποθαρρύνεται, η πρωτοβουλία θεωρείται απειλή, και η παραμονή ενός ατόμου στη σκιά των άλλων γίνεται κανονικότητα.

Αυτή η μορφή rust-out ενισχύεται όταν ο εργαζόμενος διαπιστώνει ότι δεν έχει πρόσβαση σε ενδιαφέροντα έργα και δραστηριότητες, δεν του δίνεται φωνή σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων, ή όταν το έργο του παραμένει αόρατο και υποτιμημένο. Δεν είναι σπάνιο σε τέτοιο πλαίσιο να ακυρώνεται η ενεργητική παρουσία ενός ατόμου με τη φράση «προέχουν οι παλιοί», «είναι νωρίς ακόμα για εσένα» ή «αυτά τα κάνουμε εμείς που έχουμε χρόνια εδώ». Μια τέτοια κουλτούρα, στηριγμένη στην αναπαραγωγή μιας παθητικής ιεραρχικής ασφάλειας, διαβρώνει σταδιακά την επαγγελματική ταυτότητα του εργαζομένου και τον οδηγεί σε μια σιωπηλή αποστασιοποίηση.

Η εμπειρία του rust-out σε αυτό το πλαίσιο δεν αφορά απλώς μια προσωπική ψυχική φθορά, αλλά συνιστά απόρροια συστηματικού αποκλεισμού. Είναι μια μορφή ηθελημένης περιθωριοποίησης που δεν χρειάζεται επιθετικότητα ή προσβολή για να είναι επιβλαβής. Αρκεί η επανάληψη της αίσθησης ότι ο ρόλος του ατόμου είναι διακοσμητικός ή απλώς εκτελεστικός, χωρίς προοπτική εξέλιξης ή δημιουργικής έκφρασης. Η συστηματική αποσύνδεση από ουσιαστικά καθήκοντα και η διαρκής επίκληση της «αρχαιότητας» ως κριτηρίου αξίας, συνθέτουν ένα τοξικό περιβάλλον που διατηρείται μέσω σιωπηρής νομιμοποίησης από τη διοίκηση και τους ίδιους τους συναδέλφους.

Σε αντίθεση με την εξουθένωση, η οποία συνοδεύεται από έντονα σωματικά και συναισθηματικά συμπτώματα, το rust-out εξελίσσεται συχνά αθόρυβα, μέσα από την επαναλαμβανόμενη εμπειρία της αχρηστίας και της αορατότητας. Το άτομο μπορεί εξωτερικά να φαίνεται ήρεμο και προσαρμοσμένο, αλλά εσωτερικά βιώνει την αίσθηση ότι είναι "παρών χωρίς λόγο", ότι απλώς καταλαμβάνει μια θέση που δεν του δίνει χώρο να υπάρξει δημιουργικά ή ουσιαστικά. Οι συνέπειες αυτής της κατάστασης μπορεί να εκτείνονται από τη μειωμένη αυτοεκτίμηση έως την απώλεια ενδιαφέροντος για το επάγγελμα ή ακόμα και για την κοινωνική αλληλεπίδραση γενικότερα.

Η έννοια του rust-out αποκτά ιδιαίτερη σημασία σε περιβάλλοντα όπου η ιεραρχία αποτελεί όχι εργαλείο οργάνωσης, αλλά εμπόδιο για την έκφραση, την ανανέωση και την προσωπική ανάπτυξη. Είναι ζωτικής σημασίας να αναγνωρίζονται και να αμφισβητούνται πρακτικές που αποκλείουν με άλλοθι την εμπειρία ή την «σειρά προτεραιότητας», διότι μέσα από αυτές καλλιεργείται η αδιαφορία, η ματαίωση και τελικά η εσωτερική παραίτηση των ανθρώπων που θα μπορούσαν να προσφέρουν ουσιαστικά.

Η αντιμετώπιση του rust-out, ειδικά όταν αυτό ενισχύεται από ιεραρχικές ή πολιτισμικά παγιωμένες μορφές αποκλεισμού, απαιτεί ριζική επανανοηματοδότηση της έννοιας της εμπειρίας, της αξιολόγησης και της συμμετοχής. Χρειάζεται μια πιο δίκαιη και ανοιχτή εργασιακή κουλτούρα, όπου η καινοτομία, η πρόθεση για συμβολή και η φωνή κάθε εργαζομένου δεν κρίνονται από τον χρόνο παραμονής, αλλά από την ποιότητα και τη δυναμική που φέρουν. Σε κάθε περίπτωση, το πρώτο και καθοριστικό βήμα είναι να σταματήσουμε να θεωρούμε την πλήξη και την αδρανοποίηση ως αναπόφευκτες καταστάσεις, και να τις αναγνωρίσουμε ως σήματα κινδύνου μιας ψυχικής και επαγγελματικής φθοράς που χρήζει ουσιαστικής φροντίδας, παρέμβασης και ασφαλώς αναπολιτισμοποίησης της σχολικής μονάδας.

Κλείνοντας αξίζει να τονιστεί ότι το φαινόμενο του rust out, παρ’ ότι υπαρκτό και επιδραστικό, δεν συζητείται σχεδόν καθόλου στην σχετική ελληνική βιβλιογραφία. Η παγιωμένη κουλτούρα και η καθεστηκυία τάξη φαίνεται να λειτουργούν αποτρεπτικά για κάθε κριτική προσέγγιση. Έτσι, η σιωπή γύρω από το πρόβλημα διαιωνίζει την ακινησία, παγιώνοντας ουσιαστικά αυτό που θα έπρεπε να αμφισβητείται.

* Κάθε κείμενο που δημοσιεύεται στο InDeep Analysis εκφράζει και βαραίνει αποκλειστικά τον συντάκτη του. Οι αναλύσεις που δημοσιεύονται δεν συνιστούν συμβουλές για οποιουδήποτε είδους δραστηριότητα. Το InDeep Analysis δεν δεσμεύεται από τις πληροφορίες, τις απόψεις και τις αναλύσεις που δημοσιεύονται στην ψηφιακή πλατφόρμα του, και δεν φέρει απολύτως καμία ευθύνη για αυτές.


Λάβε στο email σου τις πιο έγκυρες αναλύσεις!

Κάνε εγγραφή στο newsletter

Συμφωνώ με την Πολιτική Απορρήτου και τους Όρους Χρήσης.