Σήμερα, πιο πολύ από ποτέ, η μάθηση υπερβαίνει ηλικιακά και γεωγραφικά όρια, με τη δια βίου μάθηση να παίζει καθοριστικό ρόλο στις κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις. Η ανάγκη διεύρυνσης της τυπικής εκπαίδευσης εντείνεται λόγω της τεχνολογικής και, πιο πρόσφατα, της επανάστασης της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), που αυξάνει τις απαιτήσεις σε δεξιότητες. Στην Ελλάδα, όμως, που η τριτοβάθμια εκπαίδευση θεωρείται κύριος μοχλός ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, έχει υποβαθμιστεί η σημασία της επιμόρφωσης και της δια βίου μάθησης συνδυαστικά με την αντιμετώπιση της δευτεροβάθμιας και μεταλυκειακής κατάρτισης ως λύση για όσους έχουν περιορισμένη πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση. Στο E-Learning του ΕΚΠΑ, που από τα τέλη του 1990 έχει επιμορφώσει πάνω από 210.000 άτομα στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αναγνωρίζουμε τη δια βίου μάθηση ως ζωτική για το άτομο και την κοινωνία. Η επιμόρφωση οφείλει να προσφέρει γνώσεις, δεξιότητες και κίνητρα συμμετοχής, καθώς η σχετική συμμετοχή στην Ελλάδα παραμένει χαμηλή (3,9% έναντι 11,9% στην Ε.Ε., Eurostat 2022). Έτσι, έχουμε αναπτύξει καινοτόμες προσεγγίσεις που στοχεύουν στην επαγγελματική ένταξη και εξέλιξη. Μέσω της εξατομίκευσης της επιμόρφωσης, προσφέρουμε διαφοροποιημένα χαρτοφυλάκια με κρίσιμες επαγγελματικές και οριζόντιες δεξιότητες και γνώσεις. Αυτά προσομοιώνουν τη μαθησιακή διαδικασία ως κοινωνικό φαινόμενο, όπου η γνώση αντλείται από πληθώρα χώρων και διαμορφώνεται από ποικίλα ερεθίσματα. Επίσης, αξιοποιώντας τεχνολογίες ΤΝ πραγματοποιούμε foresight και ανάλυση σημάτων της αγοράς, σχεδιάζοντας προγράμματα που προλαμβάνουν αλλαγές στην αγορά εργασίας. Οι παρεμβάσεις αυτές, μαζί με τις νέες δράσεις του Τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης του E-Learning, συμβάλλουν στρατηγικά στον παραγωγικό μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας. Κλείνοντας, να τονισθεί ότι κρίσιμη είναι η πιστοποίηση των δομών και υπηρεσιών δια βίου μάθησης. Οι δομές αυτές πρέπει να είναι ποιοτικά εγκεκριμένες, προσανατολισμένες στις ανάγκες της αγοράς και να παρέχουν αναγνωρίσιμα διαπιστευτήρια και μεταβιβάσιμες δεξιότητες, αποτρέποντας τη δημιουργία μιας «αγοράς λεμονιών» στη δια βίου μάθηση και στην απασχόληση.
Πρώτη δημοσίευση: εφημερίδα Βήμα της Κυριακής, ένθετο «Education Leaders», 29 Ιουνίου 2025
