Ζαχαρούλα Γ. Σμυρναίου

Επίκουρη Καθηγήτρια | Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας ΕΚΠΑ

Ζαχαρούλα Γ. Σμυρναίου | Επίκουρη Καθηγήτρια | Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας ΕΚΠΑ

Επικοινωνία

210 727 7917

Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Φ.Π.Ψ., Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, Πανεπιστημιούπολη, 157 84, Ιλίσια, Γραφείο 508

Η Ζαχαρούλα Γ. Σμυρναίου σπούδασε Φυσική στη Σχολή Θετικών Επιστημών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (1991-1995) και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στην κατεύθυνση: «Σήματα και Πληροφοριακά Συστήματα» στο τμήμα Πληροφορικής της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΕΚΠΑ (1997-1999). Πραγματοποίησε, με υποτροφία του ΙΚΥ (2000-2003), μεταπτυχιακές (Diplôme des études Approfondies, 1999-2000) και διδακτορικές σπουδές (Thèse de Doctorat, 2000-2003) στις Επιστήμες της Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Paris 5 (René Descartes-Sorbonne) (Γαλλία).

Τα επιστημονικά και ερευνητικά της ενδιαφέροντα άπτονται των περιοχών της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, της Διδακτικής των Θετικών Επιστημών και των Επιστημών Αγωγής.

Το Νοέμβριο του 2008 εκλέχθηκε και τον Ιούνιο του 2010 διορίστηκε επί θητεία στη βαθμίδα του Λέκτορα στον Τομέα Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο γνωστικό αντικείμενο: «Διδακτική Θετικών Επιστημών». Έκτοτε διδάσκει τον κύκλο των μαθημάτων σχετικά με τη Διδακτική Θετικών Επιστημών και τις Επιστήμες της Αγωγής σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, ενώ παράλληλα έχει εποπτεύσει αρκετές διπλωματικές μεταπτυχιακές εργασίες και πτυχιακές εργασίες προπτυχιακών φοιτητών.

Το 2013 εκλέχτηκε στης βαθμίδα της Επίκουρης Καθηγήτριας.

Έχει εργαστεί ως καθηγήτρια Φυσικής σε Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης, σε Γυμνάσια και ΕΠΑΛ. Έχει υπάρξει αποσπασμένη στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας (2003-2004) και στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2007-2008).

Από το 2003-2010 δίδαξε (με σύμβαση): στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (1 εξάμηνο), στο τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών και στο Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (4 εξάμηνα), στο Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης (ΠΕ.ΣΥΠ.) και στο Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης (Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.) της ΑΣΠΑΙΤΕ (5 εξάμηνα), στον Τομέα Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (2 εξάμηνα) και στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «ΔΙΜΕΝΤΕ (Διδακτική Μαθημάτων Ειδικότητας με Νέες Τεχνολογίες)».

Από το 2000-2016 έχει συμμετάσχει σε πολλά ερευνητικά και αναπτυξιακά προγράμματα σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο (15 και 9 αντίστοιχα) και στη συγγραφή των σχετικών αναφορών. Επιπλέον, έχει αναπτύξει επιμορφωτικό υλικό για εκπαιδευτικό λογισμικό του κλάδου ΠΕ04, στο πλαίσιο του έργου: «Ολοκληρωμένη Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία, και Ε2-Λογισμικό για επιμορφωτές ΤΠΕ στην Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, 2008). Ήταν Επιμορφώτρια στα ΠΑΚΕ (Αττικής και Πελοποννήσου) στην «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στη χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διδακτική διαδικασία» και στην «Επιμόρφωση των Επιμορφωτών στις Νέες Τεχνολογίες», στην Ταχύρυθμη Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στους Διαδραστικούς Πίνακες, στα ΠΕΚ στην Α’ φάση Εισαγωγικής Επιμόρφωσης και στο Κοινωνικό Πολύκεντρο της ΑΔΕΔΥ στο πρόγραμμα «Επιμόρφωση των Δημοσίων Υπαλλήλων στις Νέες Τεχνολογίες». Υπήρξε επίσης: 1) Eμπειρογνώμονας ανάπτυξης-εκπόνησης των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο του Υποέργου 1 της ενταγμένης πράξης με τίτλο: «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα), 2) Αναπληρώτρια Επιστημονικός Υπεύθυνος ΠΕ04 στο ΠΑΚΕ Αττικής, στο πλαίσιο του έργου με τίτλο: «ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ», 3) Πρόεδρος του Επιστημονικού Εποπτικού Συμβουλίου του 1ου Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Αθηνών και 4) Πρόεδρος στην Επιτροπή Αξιολόγησης των καθηγητών σε δυο ΠΠΣ.

Οι δημοσιεύσεις της σχετίζονται με την εισαγωγή και ενσωμάτωση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στη διδασκαλία και τη μάθηση των Φυσικών Επιστημών από ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση. Το δημοσιευμένο της έργο αποτελείται από: (8) βιβλία, (15) άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά με κριτές, (2) άρθρα σε ελληνικά περιοδικά, (12) κεφάλαια σε βιβλία, (47) εισηγήσεις σε διεθνή συνέδρια, (36) εισηγήσεις σε ελληνικά συνέδρια (με ή χωρίς διεθνή συμμετοχή), (11) προσκεκλημένες ομιλίες, (4) ερευνητικές εργασίες, (7) Ανακοινώσεις και (18) Τεχνικές Αναφορές. Έχουν καταγραφεί 129 ετεροαναφορές στη διεθνή επιστημονική βιβλιογραφία (σύμφωνα με το Harzing’s Publish or Perish) και περί τις 133 στο google scholar.

Βιβλία

Σπουδές & Εξειδίκευση


  • 2000-2003 Διδακτορική διατριβή (Thèse de Doctorat): «Μοντελοποίηση: Η συνεισφορά των εκπαιδευτικών λογισμικών», Université Paris V (René Descartes-Sorbonne), France
  • 1999-2000 Μεταπτυχιακό δίπλωμα Εμπεριστατωμένων Σπουδών (D.E.A) στις Επιστήμες αγωγής με ειδίκευση στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών, Université Paris V (René Descartes-Sorbonne), France
  • 1997-1999 Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην Πληροφορική, ΕΚΠΑ
  • 1995-1996 Σεμινάρια στον Προγραμματισμό, ΕΛΚΕΠΑ
  • 1991-1995 Πτυχίο Φυσικών Επιστημών, ΕΚΠΑ

Ακαδημαϊκοί Τίτλοι


  • 2014-σήμερα Επίκουρη Καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο: «Διδακτική Θετικών Επιστημών», Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
  • 2010-2014 Λέκτορας στο γνωστικό αντικείμενο: «Διδακτική Θετικών Επιστημών», Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ

Διδακτορικό & Ερευνητικό Έργο


Διδακτικό Έργο:

Διδασκαλία Προπτυχιακών και Μεταπτυχιακών Μαθημάτων:

  • Γενική Διδακτική Β (ΦΠΨ)
  • Γενική Διδακτική Α (ΦΠΨ)
  • Ψηφιακές Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση (ΦΠΨ, ΕΚΠΑ)
  • Παιδαγωγική Ψυχολογία* (ΦΠΨ, ΕΚΠΑ)
  • Παιδαγωγική Ψυχολογία (Ιστορικό-Αρχαιολογικό, ΕΚΠΑ)
  • Εκπαίδευση Ι (Τμήμα Φυσικής, ΕΚΠΑ)
  • Εκπαίδευση ΙΙ (Τμήμα Φυσικής, ΕΚΠΑ)
  • Εισαγωγή στην Παιδαγωγική (11603) (Τμήμα Χημείας, ΕΚΠΑ)
  • Διδακτική της Χημείας (Τμήμα Χημείας, ΕΚΠΑ)
  • Παιδαγωγικά (Τμήμα Βιολογίας, ΕΚΠΑ)
  • Παιδαγωγικά (Τμήμα Μαθηματικών, ΕΚΠΑ)
  • Παιδαγωγικά (Τμήμα Γαλλικής Φιλολογίας, ΕΚΠΑ)
  • Εισαγωγή στην Παιδαγωγική (Τμήμα Ισπανικής Φιλολογίας, ΕΚΠΑ)
  • Θεωρίες Μάθησης (ΦΠΨ, ΕΚΠΑ)
  • Σύγχρονες Θεωρίες Μάθησης (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ)
  • Ψηφιακές Τεχνολογίες και Μάθηση (ΠΜΣ ΘΕΠΑΕ, ΕΚΠΑ)
  • Μεθοδολογία της Διδασκαλίας Ειδικών Μαθημάτων (Φυσική, Βιολογία, Χημεία), (ΠΜΣ ΘΕΠΑΕ, ΕΚΠΑ)
  • Σύγχρονες Παιδαγωγικές Θεωρίες (ΠΜΣ ΘΕΠΑΕ, ΕΚΠΑ)
  • Θεωρίες Μάθησης και Διδακτική Μεθοδολογία (ΠΜΣ ΘΕΠΑΕ, ΕΚΠΑ)
  • Προετοιμασία Διπλωματικών Εργασιών (ΠΜΣ ΘΕΠΑΕ, ΕΚΠΑ)
  • Σύγχρονες Θεωρίες Μάθησης (ΦΠΨ, ΜΠΣ «ΔΙΜΕΝΤΕ»)
  • Φύλο και Νέες Τεχνολογίες (ΜΙΘΕ, ΕΚΠΑ)
  • Πληροφορική και Εκπαίδευση (Τμήματα: Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών και Επιστήμης και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου)
  • Διδακτική Πληροφορικής (Τμήματα: Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών και Επιστήμης και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου)
  • Παιδαγωγικά (Τμήματα: Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών και Επιστήμης και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου)
  • Ψυχολογία (Τμήματα: Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών και Επιστήμης και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου)
  • Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση-Παιδαγωγικές Εφαρμογές με Η/Υ (ΑΣΠΑΙΤΕ)
  • Η Νέα Τεχνολογία στη Συμβουλευτική και τον Προσανατολισμό (ΑΣΠΑΙΤΕ)
  • Μύηση των νηπίων στις Φυσικές Επιστήμες Παιδαγωγικό (Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης , Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας)
 
 
Ερευνητικό Έργο:
 
Ευρωπαϊκά Ερευνητικά Προγράμματα:
  • "CREATIONS" (2015-2018)
  • "DESCI" - Developing and Evaluating Skills for Creativity and Innovation (2015-2018), Erasmus+
  • "PLAY4GUIDANCE" (2014-2017), Erasmus +
  • "Learning Science Through Theater2" (2015-2016)
  • "European Student Parliaments on Science2" (2015-2016)
  • "Tracing Assessment for learning Capability in Teachers" (TACT): Initial teacher education and beyond
  • "European Student Parliaments on Science" (2014)
  • ERASMUS Intensive Programme (2014)
  • "METAFORA" (2010-2013)
  • "BEAM" (2010-2011)
  • "Kaleidoscope" - Concepts and Methods for Exploring the Future of Learning with Digital Technologies (2009-2010)
  • "e-COMODE" (Collaborative Modelling Environment), (2005-2006)
  • "RECOIL" Resources for Collaborative Inquiry Learning, EDU-ELEARN
  • "ROSE" (Relevance of Science Education), (2003-2004)
  • "MODELLINGSPACE" (2001-2003), Information Society Technologies
Ελληνικά Ερευνητικά Προγράμματα:
  • «Εκπόνηση Επιμορφωτικού Εκπαιδευτικού Ενημερωτικού Υλικού & Προγράμματος Σπουδών Επιμόρφωσης» (2014-2015)
  • «Μαθαίνοντας επιστήμη μέσα από το θέατρο»
  • «Εθνικό Μαθητικό Κοινοβούλιο» (2013-2014)
  • «Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά» (2013-2014)
  • Η ανάπτυξη της «Καινοτομίας» στις Φυσικές Επιστήμες - Η επίδραση της Τέχνης, της Επιστήμης της Επικοινωνίας και των ΤΠΕ στις Φυσικές Επιστήμες (2013-2014)
  • «Παιδαγωγική αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες ανάπτυξης της δημιουργικότητας» (2011-2012)
  • «Υποστήριξη ερευνητικών μονάδων για την προτυποποίηση και εμπορική εκμετάλλευση ερευνητικών αποτελεσμάτων»
  • «Περιβάλλον-Πυθαγόρας-Ενίσχυση Ερευνητικών Ομάδων στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης» (2005-2006)
  • Ανάλυση των λαθών των μαθητών (2003-2004)
Επιτροπές Αξιολόγησης Ερευνητικών Έργων:
  • «Προώθηση Εννοιολογικής Κατανόησης Μαθητών Λυκείου για την Ενέργεια στο Πλαίσιο της Εφαρμογής Ειδικά Σχεδιασμένου Διδακτικού Υλικού» και «Καλλιέργεια Επιστημολογικής Επάρκειας Μαθητών Λυκείου στο Πλαίσιο της Εφαρμογής Ειδικά Σχεδιασμένου Διδακτικού Υλικού» (2013)
  • «Ακαδημία Πλάτωνος - Ανάπτυξη της Γνώσης και καινοτόμων ιδεών» και «Ακαδημία Πλάτωνος - Η Πολιτεία και ο Πολίτης» (2014)
  • Advisory Board του EU project Manuskills
 

Δραστηριότητες


Διοικητικό Έργο:

  • Μέλος της επιστημονικής επιτροπής Π.Π.Δ.Ε (Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας)
  • Μέλος της Ειδικής Διατμηματικής Επιτροπής του Διαπανεπιστημιακού - Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών: «Βασική και Εφαρμοσμένη Γνωσιακή Επιστήμη»
  • Υπεύθυνη για την ιστοσελίδα του τμήματος ΦΠΨ
  • Υπεύθυνη για την επικοινωνία του τμήματος ΦΠΨ
  • Υπεύθυνη για τα «ανοιχτά» ακαδημαϊκά μαθήματα του τμήματος ΦΠΨ
  • Υπεύθυνη για τον εορτασμό των 30 χρόνων του τμήματος ΦΠΨ
Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, Τομέα Παιδαγωγικής, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ:
  • Διεξαγωγή και συμμετοχή στην εκπόνηση σχετικών ερευνών και μελετών
  • Κατάρτιση και υποβολή προτάσεων για χρηματοδότηση ερευνητικών και άλλων δράσεων
  • Επιστημονική παρουσία / εκπροσώπηση του Εργαστηρίου σε επιστημονικές δημοσιεύσεις, συνέδρια, συναντήσεις και εκδηλώσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό
  • Συνεργασία με άλλα ερευνητικά Εργαστήρια, Κέντρα και φυσικά πρόσωπα, εντός και εκτός του Τμήματος Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ
  • Επιστημονική καθοδήγηση προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών που εκπονούν εργασίες στο πεδίο της Διδακτικής Θετικών Επιστημών
  • Σχεδιασμός και την υποστήριξη επιμορφωτικών προγραμμάτων για εκπαιδευτικούς
  • Επικοινωνία με το ενδιαφερόμενο κοινό (φοιτητές, εκπαιδευτικούς, ερευνητές, φορείς, κ.ά.) για θέματα Διδακτικής Θετικών Επιστημών του Τομέα και του Εργαστηρίου
  • Επέκταση και συνεχής ενημέρωση της ηλεκτρονικής σελίδας του Εργαστηρίου (http://etl.ppp.uoa.gr)

Δημοσιεύσεις & Ανακοινώσεις


Βιβλία:

  • Riopel, M. et Smyrnaiou, Z. (2016). New Developments in Science and Technology Education. New York: Springer. 220 p.
  • Smyrnaiou, Z., Riopel, M. et Sotiriou, M. (2016). Recent Advances in Science and Technology Education, Ranging from Modern Pedagogies to Neuroeducation and Assessment. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. 390 p.
  • Κασσέτας, Α. Ι. Σ., & Σμυρναίου, Ζ., Σιτσανλής, Η. (2014). Πρόγραμμα Σπουδών Φυσικής Γυμνασίου για το «Νέο Σχολείο». Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων.Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (http://repository.edulll.gr/edulll/handle/10795/1987)
  • Smyrnaiou Z. & Tsouma E. (2012). Confronting Challenges Regarding Global Energy Politics (ISBN 978-3-659-20392-3). LAP LAMBERT Academic Publishing is a trademark of: AV Akademikerverlag GmbH & Co. KG, Saarbrücken, Germany
  • Σμυρναίου Ζ. (2008): «Εκπαίδευση και Τεχνολογία: Εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση, Εκδόσεις Ηρόδοτος, Αθήνα, σελ. 240.
  • Κουτσούκος A. & Σμυρναίου Ζ. (2007): «Γνωστική Ψυχολογία και Διδακτική: Η συμβολή του Jean Piaget στη σύγχρονη παιδαγωγική και διδακτική σκέψη», Εκδόσεις Ηρόδοτος, Αθήνα, σελ. 255
  • Σμυρναίου Ζ. & Κουτσούκος A. (2013/2007): «Σύγχρονη Παιδαγωγική Ψυχολογία», Εκδόσεις Ηρόδοτος, Αθήνα, σελ. 320
  • Σμυρναίου Ζ. & Κουτσούκος A. (2006) (μετάφραση στα Ελληνικά): «Gérard Vergnaud : Lev Vygotski. Παιδαγωγός και στοχαστής της εποχής μας», εκδόσεις Issalos, Αθήνα, σελ. 100

Κεφάλαια σε Βιβλία:

  • Smyrnaiou, Z., Otrel-Cass, K., Petropoulou, E., & Spinou, E. (2016). Tracing Computer Assisted Assessment for learning Capability in Greek Teachers. In New Developments in Science and Technology Education. (pp. 19-31). Springer International Publishing
  • Smyrnaiou, Z., Petropoulou, E., Margoudi, M., & Kostikas, I. (2016). Analysis of an Inquiry-Based Design Process for the Construction of Computer-Based Educational Tools: The Paradigm of a Secondary Development Tool Negotiating Scientific Concepts. In New Developments in Science and Technology Education (pp. 73-86). Springer International Publishing.
  • Moore, E. B., Mäeots, M., & Smyrnaiou, Z. (2016). Scaffolding for Inquiry Learning in Computer-Based Learning Environments. In New Developments in Science and Technology Education (pp. 87-95). Springer International Publishing
  • Smyrnaiou, Z., Moustaki, F., & Kynigos, C. (2016). Inquiry and Meaning Generation in Science While Learning to Learn Together: How Can Digital Media Provide Support?. In New Developments in Science and Technology Education (pp. 109-123). Springer International Publishing
  • Smyrnaiou, Z., Petropoulou, E., Spinou, E. and Otrel Cass, K. (2016). Tracing Computer Assisted Assessment for Learning Capability in Greek Teachers, Recent Advances in Science and Technology Education, Ranging from Modern Pedagogies to Neuroeducation and Assessment (pp. 197-220). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing
  • Smyrnaiou, Z., Petropoulou, E., Margoudi, M. and Kostikas, I. (2016). Establishing a Common Pattern for Educational Tools’ Design Process: The Inquirybased Development Approach of a Tool Addressing Science Related Issues, Recent Advances in Science and Technology Education, Ranging from Modern Pedagogies to Neuroeducation and Assessment (pp. 220-239). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing
  • Smyrnaiou, Z. (2015). « La construction et l'usage des modèles réels et virtuels pour aider à l’évolution des représentations des élèves ». Sous la direction de Brigitte Amory, Thierry Evrard, Les modèles. Des incontournables pour enseigner les sciences!Apprendre les sciences de 2 ans 1/2 à 18 ans (pp. 203-210). De Boeck, Brussels, Belgium
  • Smyrnaiou Z. & Weil-Barais A. (2007). Comparaison de deux logiciels éducatifs de modélisation et de simulation. In M.Merri (coord.) «Activité humaine et conceptualisation Questions à Gérard Vergnaud», Presses Universitaires du Mirail, Novembre 2007. (Table des matières du CD-ROM)
  • Vavouraki A., Smyrnaiou Z. & Dimopoulos k. (2006). Information and Communication Technology and Youth: Implications for educational policy and innovation. In: Science and Technology Education for a diverse world: Dilemmas, needs and partnerships. ed. / R. Janiuk; E. Samonek-Miciuk. Lublin, Poland : Maria Curie-Sklodowska University Press, p. 231-233
  • Dimopoulos k. & Smyrnaiou Z. (2005). Factors related to student’s interest in science learning. In: D. Koliopoulos & Α. Vavouraki, Science Education at cross roads: Meeting the Challenges of the 21th Century. Athens, EDIFE, pp. 135-142
  • Fantaki G. & Smyrnaiou Z. (2005). Including ICT in Science Inclusion Processes - a differentiated learning approach. In: D. Koliopoulos & Α. Vavouraki, Science Education at cross roads: Meeting the Challenges of the 21th Century. Athens, EDIFE, pp. 136-143
  • Σμυρναίου Ζ. & Δημόπουλος Κ. (2005). Η συνάφεια του αναλυτικού προγράμματος των φυσικών επιστημών με τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Στο: Δ. Κολιόπουλος & Α. Βαβουράκη, Διδακτική Φυσικών Επιστημών: Οι προκλήσεις του 21ου αιώνα (κείμενα για τη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση). Αθήνα, ΕΔΙΦΕ, σελ 1-13

Επιστημονικές Δημοσιεύσεις:

Σε Επιστημονικά περιοδικά με Κριτές:

  • Smyrnaiou, Z., Sotiriou, M., Sotiriou, S. & Georgakopoulou, E. (2016). Multi-Semiotic systems in STEMS: Embodied Learning and Analogical Reasoning through a Grounded- Theory approach in theatrical performances. Journal of Research in STEM Education (submitted)
  • Kotsari K., Smyrnaiou, Z. (2016). Inquiry based Learning and Meaning Generation through modelling on geometrical optics in a constructionist environment. European Journal of Science and Mathematics Education Vol. N, No. N, 201N (submitted)
  • Smyrnaiou, Z., Petropoulou, E., Sotiriou, M. (2015). ‘Applying Argumentation Approach in STEM Education: A Case Study of the European Student Parliaments Project in Greece.’ American Journal of Educational Research, 3(12), 1618-1628, (http://pubs.sciepub.com/education/3/12/20)
  • Margoudi, M. , Smyrnaiou, Z. (2015). 'An Educational Application of Online Games for Learning Difficulties'. World Academy of Science, Engineering and Technology, International Science Index 103, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic and Management Engineering, 9(7), 2336 - 2340
  • Smyrnaiou, Z., Petropoulou, E. & I. Psarri (2015). Teachers’ development regarding cognitive schemas and creativity through the design of digital learning tools. International Journal of Education and Information Technology, Vol. 1, No. 5, 2015, pp. 155-164, (http://www.aiscience.org/journal/paperInfo/ijeit?paperId=2292)
  • Kynigos C. Daskolia M, Smyrnaiou Z. (2013). Empowering Teachers in Challenging times for Science and Environmental Education: Uses for scenarios and microworlds as boundary objects. Contemporary Issues in Education, Volume 3, Issue 1, 41-65
  • Smyrnaiou, Z., Moustaki, F., Yiannoutsou, N., Kynigos, C (2012). Interweaving meaning generation in science with learning to learn together processes using web 2 tools. Themes in Science & Technology Education, 5(1/2), 27-44
  • Smyrnaiou, Z., Kynigos, C. (2012) Interactive Movement and Talk in Generating Meanings from Science, IEEE Technical Committee on Learning Technology, Special Theme "Technology-Augmented Physical Educational Spaces" Hernández Leo, D. (Ed). Bulletin of the Technical Committee on Learning Technology, pp. 17-20, Volume 14, Issue 4, October 2012, (http://www.ieeetclt.org/content/bulletin-14-4)
  • Smyrnaiou Z, Moustaki F, Kynigos C. (2012). “Students’ Constructionist Game Modelling Activities as Part of Inquiry Learning Processes” Electronic Journal of e- Learning, Volume 10 Issue 2, 2012, (pp235 - 248), (www.ejel.org)
  • Smyrnaiou. Z (2007). «An innovative way for using computers in science teaching -Una Manera Innovadora Para Usar Las Computadoras En La Enseñanza De La Ciencia», Journal of Science Education, n 2, vol. 8, p. 99-102
  • Smyrnaiou. Z (2006). « Les idées des philosophes physiciens anciens Grecs », Mesogeios, nº 28, juin, pp 5-12
  • Smyrnaiou, Z. & Weil-Barais, A. (2005). Évaluation cognitive d’un logiciel de modélisation auprès d’élèves de collège, Didaskalia, nº 27, Décembre, pp. 133-149
  • Smyrnaiou, Z. & Weil-Barais, A. (2004). L'utilisation des logiciels éducatifs dans l’enseignement de la physique, Cahiers pédagogiques à la rubrique Faits & Idées, nº 426, pp 65-66
  • Smyrnaiou, Z. & Weil-Barais, A. (2004). Integration d’un logiciel dans l’enseignement de la physique, (http://www.cahierspédagogiques.fr)
  • Smyrnaiou, Z. & Weil-Barais, A. (2004). Intégration de l'outil informatique dans l’enseignement des sciences physiques, EpiNet, nº65, mai 2004. (http://www.epi.asso.fr/revue/articles/a0405c.htm)
  • Σμυρναίου Ζ., Κόμης Β. & Δημητρακοπούλου Α. (2008). «Συμβολή στη Μελέτη των συλλογισμών των μαθητών ΣΤ’ Δημοτικού Σχολείου με χρήση βίντεο, πειραματικής διαδικασίας και εκπαιδευτικού λογισμικού. Η περίπτωση των βάσεων και οξέων», Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, Κλειδάριθμος, τ.1, σελ. 9-33
  • Σμυρναίου Ζ. (2006). «Η χρήση αντικειμένων και εκπαιδευτικού λογισμικού στις φυσικές επιστήμες. Η περίπτωση του κεκλιμένου επιπέδου», Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: Έρευνα και Πράξη, ΕΔΙΦΕ, τ. 19, σελ. 45-55

Διακρίσεις & Βραβεία


  • 2000-2003 Υποτροφία του Ι.Κ.Υ. ως Μεταπτυχιακή Υπότροφος Εξωτερικού στο αντικείμενο: «Επιστήμες Αγωγής»
  • 2005 Το Βιβλίο «Γνωστική Ψυχολογία και Διδακτική» Η Συμβολή του Jean Piaget έλαβε το Α’ βραβείο στο διαγωνισμό «Σικελιανά»
  • 2013 Πρόσκληση για συμμετοχή στην επίσημη ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Κεμπέκ (Μόντρεαλ, Καναδάς)

Επαγγελματική Σταδιοδρομία


  • 2014-2015 Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη των Προγραμμάτων: «Σενάριο Διδασκαλίας: Σχεδιασμός και Υλοποίηση» και «Οι Τεχνολογίες WEB 2.0 στον Χώρο της Εκπαίδευσης», Κέντρο Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης E-Learning, ΕΚΠΑ
  • 2008-2010 Επισκέπτης Λέκτορας, Τομέας Παιδαγωγικής, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ
  • 2005-2009 Επισκέπτης Λέκτορας, Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών και Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
  • 2003-2006 Επιστημονικός Συνεργάτης, Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης (Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.) και Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης (ΠΕ.ΣΥΠ.), ΑΣΠΑΙΤΕ
  • 2003-2004 Επισκέπτης Λέκτορας, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
  • 2001-2010 Καθηγήτρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Φυσικός ΠΕ04-01), 1ο Γυμνάσιο Αιγάλεω, 6ο Γυμνάσιο Αιγάλεω, 2ο ΕΠΑΛ Αγ. Αναργύρων, 1ο ΕΠΑΛ Πετρούπολης
  • 1995-1998 Καθηγήτρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης, Διδασκαλία Φυσικής και Χημείας σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου

Επιστημονικές Εταιρείες και Επιτροπές


Συμμετοχή στην Ίδρυση Επιστημονικών και Εκπαιδευτικών Ενώσεων:

  • Ιδρυτικό μέλος της Ένωσης Eρευνητών για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία (ΕΝΕΦΕΤ)
  • Ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Ένωσης για την Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση "e-Δίκτυο-ΤΠΕ"
  • ARDECO: Γαλλική Επιστημονική-Ερευνητική Ένωση για τις «Αναπαραστάσεις, την εννοιοδότηση, την ανάπτυξη ικανοτήτων και την εκπαίδευση» (Πανεπιστήμιο Paris VIII)
  • NDSTE: Διεθνής Ένωση στις «Νέες εξελίξεις στον τομέα της Επιστήμης και της Τεχνολογίας (Συμμετέχει ο Καναδάς και άλλες ευρωπαϊκές χώρες)

Μέλος Ενώσεων:

  • EARLI/SIG 20
  • ESERA
  • CBLIS (Computer-based Learning in Science)
  • CSIL (Kaleidoscope)
  • ΕΤΠΕ (Ελληνική Ένωση για την Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση)
  • ΕΔΙΦΕ (Ένωση Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών)
  • ΕΕΦ (Ένωση Ελλήνων Φυσικών)
  • ΕΕΦΕΕ (Ελληνική Εταιρεία Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση)

Λάβε στο email σου τις πιο έγκυρες αναλύσεις!

Κάνε εγγραφή στο newsletter

Συμφωνώ με την Πολιτική Απορρήτου και τους Όρους Χρήσης.