Πολιτισμός

Η ΕΚΦΡΑΣΗ ΣΤΟΝ ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΛΟΓΟ: Η ΛΕΞΗ

Η ευκολία με την οποία γράφεται απ’ τους πλείστους δημιουργούς ένα ποίημα -κι εδώ η ευκολία αναφέρεται τόσο στον λίγο χρόνο που παίρνει η δημιουργία ενός ποιήματος απ’ τη σύλληψη του ως την τελική του μορφή όσο και στην ογκωδέστατη παραγωγή ποιητικών έργων- είναι κάτι το εξωφρενικό γι’ αυτούς που δεν μπορούν να την κατανοήσουν. Και δεν την κατανοούν είτε γιατί οι ίδιοι δεν γράφουν μ’ ευκολία είτε γιατί δεν συμμερίζονται την λανθασμένη άποψη ότι η δύναμη του ταλέντου είναι το πρωθόρμητο αυτής της ευκολίας.

Περισσότερα

OΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΝΟΜΟΙ

Δεν κομίζω γλαύκα ες Αθήνας λέγοντας ότι  εμείς οι Νεοέλληνες έχουμε την τάση να περιφρονούμε τους νόμους. Και δυστυχώς το φαινόμενο αυτό χαρακτηρίζει διαχρονικά  και την πολιτική ζωή της χώρας, όπου πολύ συχνά και με μεγάλη άνεση ψηφίζονται νόμοι που στη συνέχεια δεν εφαρμόζονται. Μόλις οι κυβερνώντες αντιμετωπίσουν δυσκολίες, αλλάζουν τους νόμους με τη γνωστή μέθοδο των «μεταρρυθμίσεων»  και με μόνο μέλημα το πολιτικό κόστος.

Περισσότερα

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ Η ΕΜΠΝΕΥΣΗ;

Η λογοκρατία της εποχής επιβάλλει εκλογίκευση των πάντων. Την ερμηνεία τους, την ταξινόμησή τους, την υπαγωγή τους σε νόμους καθολικούς. Όλα πρέπει να γίνουν αντικείμενο έρευνας, ακόμα κι όσα είναι πράγματι ανεπίδεχτα μιας τέτοιας αντικειμενοποίησης. Πάση θυσία να εξιχνιαστεί το μυστήριο, ν’ απογυμνωθεί, ν’ απαλλαχθούν τα πράγματα απ’ αυτό. Με λίγα λόγια ν’ αντικατασταθεί η μαγεία από μεγέθη μετρήσιμα κι απτά, καθημερινά, ευρισκόμενα στο επίπεδο της συνήθειας και του ορατού κόσμου. Όλα αυτά περί ποιητικής έμπνευσης.

Περισσότερα

ΣΚΕΨΕΙΣ ΠΑΝΩ ΣΤΟΥΣ "ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥΣ" ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ

Ο ποιητής ορμώμενος απ’ την ιδέα μεταφέρει στον αναγνώστη μια απ’ τις πολλές πραγματικότητες που υπάρχουν έξω απ’ τη συνείδησή του και μόνον αυτός μπορεί να δει· όχι οι άλλοι, οι μη ποιητές. Οι άλλοι περιορίζονται στο να βλέπουν ό,τι μπόρεσε να μεταφέρει ο ποιητής μες στο καλλιτέχνημα απ’ αυτή την πραγματικότητα. Η συγκεκριμένη αντίληψη δεν επέχει θέση αξιώματος: Μιλάω για την ποιητική δημιουργία έτσι όπως τη νιώθω εγώ, χωρίς αξιώσεις καθολικότητας.

Περισσότερα

ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΛΑΪΚΑ ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ Ο ΔΗΜΟΦΙΛΗΣ ΚΑΖΑΜΙΑΣ

Είναι εύκολα κατανοητή η μεγάλη επιτυχία με τις υψηλές κυκλοφορίες, που είχε γενικά το λαϊκό βιβλίο, ιδιαίτερα στους τελευταίους αιώνες της Τουρκοκρατίας, όταν και το μορφωτικό επίπεδο του λαού ήταν αναπόφευκτα χαµηλό. Το φαινόμενο της επιτυχίας του λαϊκού βιβλίου απασχόλησε επανειλημμένα την επιστημονική έρευνα, με αποτέλεσµα να υπάρχουν σήμερα πολλές και σημαντικές συµβολές.

Περισσότερα

CLASSICI CONTRO

Είναι μακρά, δυστυχώς, η περίοδος που η κλασική παιδεία παραγκωνίζεται από τα εκπαιδευτικά προγράμματα τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ιταλία, τις δύο χώρες της κλασικής αρχαιότητας, που δημιούργησαν τον μεγάλο ελληνορωμαϊκό πολιτισμό. Περισσότερα

Η ΕΛΛΑΔΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΗΣ

Οι συγκλονιστικές ημέρες που ζούμε, μας προκαλούν να δούμε ξανά τον Ανθρωπισμό ως μορφωτικό ιδανικό, ως πίστη της διάπλασης του ανθρώπου με τις αξίες της κλασικής αρχαιότητας. Θεμελιώδης αρχή του Ανθρωπισμού είναι η αναγνώριση της αξίας της ανθρώπινης προσωπικότητας και η αναγνώριση της Ελλάδας και του πολιτισμού της ως θεμέλιου της ευρωπαϊκής ζωής. Η ανθρωπιστική παιδεία καταργεί τον ρόλο του παρία πολίτη και δημιουργεί τον ελεύθερο πολίτη , τον άνθρωπο κριτή και παραγωγό γνώσεων, ιδανικών και αγαθών, τον διαχρονικά «σύγχρονο» άνθρωπο.

Περισσότερα

ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΨΗΦΙΔΩΤΟΥ

Το ψηφιδωτό είναι μια τέχνη πάθους. Ένα πάθος που ξεκίνησε πριν περίπου πέντε χιλιάδες χρόνια από τους Σουμέριους στο Ουρούκ και σε άλλες πόλεις της Μεσοποταμίας.\

Το ψηφιδωτό μεγαλούργησε στην Ελλάδα φέροντας ένα άρωμα Ανατολής, αφήνοντας παρακαταθήκες για την ευρωπαϊκή τέχνη. Προέρχεται από τη λέξη «ψηφίς» και έχει την ρίζα της στη λέξη «ψήφος», που κατά την αρχαίαν έννοια σημαίνει μικρή πέτρα, βότσαλο και άλλα παρεμφερή. Ψήφος εσήμαινε ακόμη ό,τι και σήμερα.

Περισσότερα
2018: 200 ΧΡΌΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΜΑΡΞ

2018: 200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΜΑΡΞ

Συμπληρώνονται φέτος 200 χρόνια από τη γέννηση του Καρλ Μαρξ. Στην εποχή που κυριαρχούσε στη Γερμανία η φιλοσοφία του Χέγκελ, ο ευφυής και ταλαντούχος νεαρός τότε Μαρξ δεν ακολούθησε τον νομικό κλάδο, όπως ο πατέρας του, αλλά προτίμησε να σπουδάσει φιλοσοφία και τέχνη και να ασχοληθεί με την ποίηση. Με τη συγγραφική και τη γενικότερη δραστηριότητά του απέκτησε ηγετική θέση στην ομάδα των «Νέων Εγελιανών» με την αριστερή ιδεολογία. Περισσότερα
ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΜΟΥ ΕΔΩΣΑΝ… ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ!

ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΜΟΥ ΕΔΩΣΑΝ… ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ!

Θα πρέπει να παρερμηνεύσουμε και όχι απλά να παραφράσουμε τα λόγια του Οδυσσέα Ελύτη για να προσεγγίσουμε την νοοτροπία γενεών Σκοπιανών που γαλουχήθηκαν με την πίστη στην μακεδονική ταυτότητα και την πλαστή ιστορία τους, παραχαράσσοντας την ίδια την ιστορία και την πραγματικότητα. Περισσότερα