ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ;

Ο τουρισμός είναι μαζικός, παγκόσμιος, αλλά είναι και αναπτυξιακός. Αυτό σημαίνει, όπως θα δούμε, ότι στην παγκόσμια τουριστική αγορά κάποιες χώρες έχουν και προβάλλουν συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχουν να κάνουν με διάφορα χαρακτηριστικά της τουριστικής τους αγοράς. Τα κίνητρα αυτών που επιλέγουν το είδος του θρησκευτικού τουρισμού είναι θρησκευτικά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αυτά δεν μπορούν να συνδυαστούν και με άλλες μορφές εναλλακτικού ή ακόμα και μαζικού τουρισμού. Ορίζουμε και τη διάκριση του θρησκευτικού τουρισμού ως μίας ευρύτερης κατηγορίας σε σχέση προς τα ταξίδια- προσκυνήματα,  τα οποία έχουν κάποιες ιδιαιτερότητες και προϋποθέτουν ομάδες πιστών. Ο θρησκευτικός τουρισμός διακρίνεται σε πολλές υποκατηγορίες, που έχουν να κάνουν με τον χρόνο, τον τόπο, και τη θρησκευτική ή πολιτισμική θεμελίωση των προορισμών. Η βασική συνιστώσα του είναι ο προσκυνηματικός τουρισμός, ο οποίος έχει τις ιδιαιτερότητες του, όμως δεν είναι τόσο διακριτός από τα υπόλοιπα είδη του τουρισμού όσο μπορεί να νομίζεται.

Πρέπει να έχουμε πάντα υπόψη μας ότι η Ελλάδα λόγω της πλούσιας ιστορίας της και της γεωγραφικής της θέσης συγκεντρώνει πολλά μνημεία και κτίσματα θρησκευτικής κληρονομιάς, τα οποία είναι πολυσύνθετα και «δένουν» με ιδιαίτερο τρόπο με το φυσικό τοπίο, αλλά και με τόπους ή μνήμες εθνικής αφύπνισης και ηρωισμού. Το θρησκευτικό φαινόμενο στην Ελλάδα είναι σε μεγάλο βαθμό και ιστορικό και εθνικό φαινόμενο. Είναι σημαντικό κάποιος να διακρίνει τα κίνητρα και τις παρωθήσεις αυτών που επιλέγουν τα ταξίδια του θρησκευτικού τουρισμού στην Ελλάδα. Αυτό δεν είναι πάντοτε απλό, διότι στην Ελλάδα λόγω της ευσέβειας και της ζώσας Ορθόδοξης πίστης υπάρχει μία «σύγχυση» εάν και πόσο τα κίνητρα αυτά μπορούν ικανοποιητικά να διακριθούν και να κατηγοριοποιηθούν. Η αναγωγή του θρησκευτικού τουρισμού σε πολιτιστικό τουρισμό ή ο συνδυασμός και με άλλες δραστηριότητες, που προσφέρονται από το φυσικό τοπίο και την εντόπια παράδοση, είναι ζητούμενα μίας διαδικασίας, η οποία είναι σε συνεχή εξέλιξη και διαπραγμάτευση.

Ενδεικτική Βιβλιογραφία:

Αλεξίου, Φ. &  Γ. Καμενάκης (2015), Ο θρησκευτικός τουρισμός ως μοχλός τοπικής ανάπτυξης. Μελέτη περίπτωσης: Μετέωρα- Καλαμπάκα, ΤΕΙ Κρήτης.

Ασλάν, Δ. (2008), Ο θρησκευτικός τουρισμός ως μια μορφή τοπικής ανάπτυξης. Η περίπτωση της νήσου Τήνου, ΕΑΠ, Πάτρα.

Chatziantoniou, A., & P. Dionysopoulou (2017), “The Religious Tourism in Greece: Case Study of Saint John Russian in N. Evia”, Journal of Tourism, Heritage & Services Marketing, 3/2, 15-24.

Moira, P., Parthenis, S., Kontoudaki, A., & Katsoula, O. (2009), Religious Tourism in Greece: The necessity to classify religious resources for their rational valorization, In Trono, A. (2009). Proceedings of the International Conference,”Tourism, Religion and Culture”. University of Salento/ Mario Congredo, 465-480.

Olsen, D. (2010), “Pilgrims, Tourists and Max Weber’s ‘Ideal Types’”, Annals of Tourism Research, 37/3, 848-851.

Terzidou, M., Scarles, C., Saunders, M. (2017), “Religiousness as tourist performances: A case study of Greek Orthodox pilgrimage”, Annals of Tourism Research, 66, 116-129.

 

Διάλεξε από τα προγράμματά μας αυτό που ταιριάζει περισσότερο στα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες σου:

Θρησκευτικός Τουρισμός: Τέχνη, Μνημεία και Διαδρομές

Θρησκεία και Ψυχανάλυση

Ψυχολογία της Θρησκείας

Δημιουργική Γραφή και Θρησκευτική Λογοτεχνία: Θεωρία και Πρακτικές Εφαρμογές

Θρησκευτική Αγωγή: Σύγχρονες Προσεγγίσεις Διδασκαλίας και Μάθησης

Το Μάθημα των Θρησκευτικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Διδακτικές, Βιωματικές, Κατηχητικές Προσεγγίσεις και Πρακτικές Εφαρμογές

 


 

 

* Κάθε κείμενο που δημοσιεύεται στο InDeep Analysis εκφράζει και βαραίνει αποκλειστικά τον συντάκτη του. Οι αναλύσεις που δημοσιεύονται δεν συνιστούν συμβουλές για οποιουδήποτε είδους δραστηριότητα. Το InDeep Analysis δεν δεσμεύεται από τις πληροφορίες, τις απόψεις και τις αναλύσεις που δημοσιεύονται στην ψηφιακή πλατφόρμα του, και δεν φέρει απολύτως καμία ευθύνη για αυτές.

www.YouGoCulture.com

Online διαδραστική πλατφόρμα προβολής του πολιτισμού των Ελλήνων σε ολόκληρο τον κόσμο.

Μπες στο www.act4Greece.gr Επίλεξε τη ∆ράση YOU GO CULTURE

Κάνε τη δωρεά σου με ένα κλικ στο

ΘΕΛΩ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΩ

ή με απ’ ευθείας κατάθεση ή μέσω internet, phone και mobile banking.

Πρόγραμμα Crowdfunding

Εξειδικευμένη γνώση με το κύρος του Πανεπιστημίου Αθηνών

E-Learning Προγράμματα

empty

Συνεντεύξεις

Συνεντεύξεις: