ΗΘΙΚΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΑΚΙΑΒΕΛΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ
Ενίοτε, η υιοθέτηση μακιαβελικών πρακτικών από την πλευρά των σύγχρονων οργανισμών με σκοπό την επίτευξη του μέγιστου δυνατού κέρδους με το ελάχιστο δυνατό κόστος σηματοδοτεί μια τρέχουσα αντίληψη επί τη βάσει του ότι κάθε επιχείρηση μπορεί να υπηρετεί τους στόχους που έχει θέσει χωρίς απαραιτήτως να αξιολογεί τις πράξεις ή παραλείψεις της υπό το πρίσμα της ηθικής. Προβάλλεται δε, συχνά, το επιχείρημα ότι ηθική και επιχειρήσεις αποτελούν έννοιες ασύμπτωτες και ότι η όποια επιχειρούμενη σύνδεσή τους συνιστά απλώς μια αντίφαση. Κάθε επιχείρηση έχει υποχρεώσεις και ευθύνες όχι μόνο έναντι των πελατών της αλλά και έναντι των εργαζομένων της. Συγκεκριμένα, οφείλει να προστατεύει τη ζωή τους με τη δημιουργία και διατήρηση του κατάλληλου, ασφαλούς και υγιεινού περιβάλλοντος εργασίας.
Από τη συγκεκριμένη υποχρέωση ανακύπτει και ένα ηθικό δίλημμα που αφορά την αποσιώπηση: αποτελεί ηθική στάση να γνωρίζει κάποιος -επί παραδείγματι, ο διευθύνων- ότι υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία των εργαζομένων, αλλά παρ' όλα αυτά να επιλέγει τη στάση της απόκρυψης;
Ως ιδιαίτερης σημασίας, επίσης, κρίνεται και η στάση που θα πρέπει να τηρεί μια επιχείρηση έναντι του περιβάλλοντος και του οικολογικού συστήματος εν γένει. Η κάθε περίπτωση, ασφαλώς, είναι ξεχωριστή και το αν μια επιχείρηση τηρεί ή όχι ηθική στάση έναντι του περιβάλλοντος, των ίδιων των εργαζομένων και των πελατών της καθορίζεται κατά βάση από την ηγεσία και την ευρύτερη κουλτούρα που ισχύει εντός του πλαισίου της, υπό τη μορφή παγιωμένων κανόνων, ηθικών αρχών και αξιών. Έτσι, από τη μια πλευρά ενδέχεται να υπάρχουν διευθυντές οι οποίοι να δραστηριοποιούνται άνευ ηθικών ενδοιασμών για τις πιθανές συνέπειες των πράξεών τους και από την άλλη πλευρά να υπάρχουν διευθυντές με υψηλό βαθμό κοινωνικής ευθύνης και ηθικής αξιολόγησης ως προς τις επαγγελματικές τους επιλογές.
Η ευρύτερη άποψη περί αμοραλισμού στον κόσμο των επιχειρήσεων συνιστά στερεότυπο το οποίο ανάγεται στις γνωστές θέσεις του Adam Smith περί της μη συνάφειας μεταξύ ηθικής και επιχειρήσεων. Ωστόσο, βάσει της καντιανής θεώρησης, οι άνθρωποι δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως πηγές εξασφάλισης κέρδους για την επιχείρηση στην οποία εργάζονται, αλλά ως αυτόνομες ανθρώπινες οντότητες με τη δική τους διακριτή υπόσταση και προσωπικότητα. Αυτό σημαίνει ότι η αξία των ανθρώπων τίθεται υπεράνω κάθε διαβάθμισης κέρδους και ότι κάθε πρόσωπο υφίσταται αυτόνομα, είναι υπεύθυνο και με δυνατότητες αυτοδιάθεσης. Συνεπώς, ως αυτοπροσδιοριζόμενα και υπεύθυνα πρόσωπα, διαθέτουν ηθική κρίση και, κατ’ επέκταση, το να είναι κανείς ηθικός σημαίνει ότι συγχρόνως είναι και αξιοπρεπής. Επομένως, οι άνθρωποι, ως φορείς ηθικής συμπεριφοράς, καθίστανται αυτομάτως και άξιοι σεβασμού.
* Κάθε κείμενο που δημοσιεύεται στο InDeep Analysis εκφράζει και βαραίνει αποκλειστικά τον συντάκτη του. Οι αναλύσεις που δημοσιεύονται δεν συνιστούν συμβουλές για οποιουδήποτε είδους δραστηριότητα. Το InDeep Analysis δεν δεσμεύεται από τις πληροφορίες, τις απόψεις και τις αναλύσεις που δημοσιεύονται στην ψηφιακή πλατφόρμα του, και δεν φέρει απολύτως καμία ευθύνη για αυτές.
Online διαδραστική πλατφόρμα προβολής του πολιτισμού των Ελλήνων σε ολόκληρο τον κόσμο.
Μπες στο www.act4Greece.gr Επίλεξε τη ∆ράση YOU GO CULTURE
Κάνε τη δωρεά σου με ένα κλικ στο
ΘΕΛΩ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΩή με απ’ ευθείας κατάθεση ή μέσω internet, phone και mobile banking.
Πρόγραμμα Crowdfunding
Εξειδικευμένη γνώση με το κύρος του Πανεπιστημίου Αθηνών
Βιβλία & Συμμετοχή σε Συλλογικές Εκδόσεις
- 1 από 5
- ›
Σχετικά άρθρα
Συνεντεύξεις
Συνεντεύξεις: |