Ανακαλύφθηκε η αρχαιότερη απεικόνιση φαντάσματος
Όπως συμβαίνει πολύ συχνά στις αποθήκες και τα συρτάρια μουσείων βρίσκονται «παρατημένα» διαφόρων ειδών ευρήματα μεγάλης επιστημονικής η αρχαιολογικής αξίας και σπουδαιότητας. Τα ευρήματα αυτά είτε δεν είχε καταστεί δυνατό να ταυτοποιηθούν όταν ανακαλύφθηκαν αποθηκεύτηκαν και ξεχάστηκαν με το πέρασμα του χρόνου είτε θεωρήθηκαν κατά την αρχική τους εξέταση αδιάφορα και αποφασίστηκε η αρχειοθέτηση τους. Κάποια από αυτά τα ευρήματα κεντρίζουν κάποια στιγμή το ενδιαφέρον κάποιων ερευνητών ή εργαζομένων στα μουσεία και αποκαλύπτεται η ταυτότητα ή το σημαντικό τους περιεχόμενο.
Μια τέτοια περίπτωση είναι και μια πήλινη πινακίδα της Βαβυλώνας ηλικίας 3,5 χιλιάδων ετών η οποία βρισκόταν σε μια από τις αποθήκες του Βρετανικού Μουσείου στο Λονδίνο. Όπως αποδεικνύεται στην πινακίδα είναι ζωγραφισμένη η αρχαιότερη απεικόνιση ενός φαντάσματος. Η πινακίδα με την απεικόνιση του φαντάσματος αποτελεί μέρος ενός οδηγού εξορκισμού για να απαλλαγεί κάποιος από φαντάσματα. Το φάντασμα στην πινακίδα απεικονίζεται ως ένας γενειοφόρος άνδρας με δεμένα χέρια που τον μεταφέρει με σκοινί στην μεταθάνατον ζωή και την αιώνια ευτυχία μια γυναίκα που οι ειδικοί θεωρούν ότι είναι η σύντροφος του. Την ζωγραφιά συνοδεύει ένα κείμενο που καταγράφει ένα τελετουργικό για την μετάβαση στον άλλο κόσμο.
«Πρόκειται για ένα εκπληκτικό αρχαιολογικό αντικείμενο. Είναι προφανώς το φάντασμα ενός άνδρα που δείχνει δυστυχισμένος. Το συμπέρασμα μας είναι ότι το φάντασμα αυτό αναζητούσε ερωτικό σύντροφο. Φανταζόμαστε ότι η σκέψη ενός ψηλού αδύνατου φαντάσματος με γένια να κυκλοφορεί μέσα στο σπίτι θα προκαλούσε εκνευρισμό στους ανθρώπους. Θα σκέφτονταν ‘ω θεέ μου ο θείος Χένρι επέστρεψε’. Μπορεί ο θείος Χένρι να είχε χάσει στη διάρκεια της ζωής του τρεις συζύγους. Έτσι όλοι ήξεραν ότι για να ξεφορτωθούν τον ηλικιωμένο κατεργάρη θα έπρεπε να του βρουν μια ακόμη σύζυγο» αναφέρει ο δρ. Ιρβινγκ Φίνκελ, έφορος του τμήματος Μέσης Ανατολής του Βρετανικού Μουσείου.
O Φίνκελ διαπίστωσε ότι η πινακίδα που βρίσκεται στο μουσείο από τον 19ο αιώνα είχε αποκωδικοποιηθεί λανθασμένα, δεν είχε δοθεί προσοχή στην ζωγραφιά και στο γεγονός ότι επρόκειτο για φάντασμα και για αυτό θεωρήθηκε αδιάφορη και δεν βγήκε ποτέ από τις αποθήκες για να εκτεθεί κάτι που αναμένεται φυσικά να συμβεί τώρα.
Πηγή: naftemporiki