ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΟΙ ΠΙΟ ΑΠΑΙΣΙΟΔΟΞΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ

Η έρευνα της εταιρίας Nielsen σχετικά με τη μέτρηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης των πολιτών, η οποία διεξάγεται σε 58 χώρες του κόσμου (με τη συμμετοχή περισσότερων από 29.000 καταναλωτών), αναδεικνύει τους Έλληνες ως τους πιο απαισιόδοξους πολίτες του κόσμου. Ο Δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης αποτυπώνει τη γνώμη των καταναλωτών για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση, τις ανησυχίες αλλά και τις προθέσεις τους για το μέλλον.

Ο παγκόσμιος δείκτης μειώθηκε το τέταρτο τρίμηνο του 2012 κατά μία μονάδα, φτάνοντας στις 91 μονάδες. Να σημειωθεί ότι οι 100 μονάδες αποτελούν τη βάση και διαχωρίζουν τις αισιόδοξες από τις απαισιόδοξες χώρες. Είναι ιδιαίτερα αντιπροσωπευτική της κατάστασης που επικρατεί διεθνώς, σύμφωνα με τη δήλωση της κ. Μπάδα, Προέδρου και Διευθύνοντα Συμβούλου της Nielsen Ελλάδας: «Οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο ανησυχούν ιδιαίτερα για την οικονομική κατάσταση, αφού η κρίση χρέους της Ευρωζώνης φαίνεται να διαχέεται σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, οι ΗΠΑ προβληματίζονται για το δημοσιονομικό γκρεμό και η Κίνα αναγκάζεται να πάρει μέτρα για τον συνεχώς αυξανόμενο πληθωρισμό της. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές παγκοσμίως να είναι αρκετά επιφυλακτικοί, καθώς η οικονομική και πολιτική αστάθεια τους κάνει να ξοδεύουν πιο προσεκτικά τα χρήματα τους».

Η Ελλάδα με βάση αυτόν το Δείκτη Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης συγκεντρώνει 35 μονάδες το τέταρτο τρίμηνο του 2012, κατατάσσοντάς την στην τελευταία θέση. Η Ελλάδα σημείωσε νέο αρνητικό ρεκόρ αφού το τρίτο τρίμηνο του 2012, κατατασσόταν στην 46η θέση. Το γενικότερο κλίμα αβεβαιότητας που επικρατεί στη χώρα, η απουσία εμπιστοσύνης στους θεσμούς, η ολοένα και αυξανόμενη ανεργία (26,8% τον Οκτώβριο του 2012), η έξαρση της εγκληματικότητας, τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, η παγκόσμια κινδυνολογία για τη χώρα και οι αναφορές περί μιας πιθανής χρεοκοπίας συμπληρώνουν τη γενικότερη βαθιά ύφεση στην οποία βρίσκεται η χώρα και κλονίζουν την εμπιστοσύνη των πολιτών της. Είναι χαρακτηριστικό ότι, μεγάλο είναι το ποσοστό των Ελλήνων (εννέα στους δέκα)που πιστεύουν ότι η κρίση θα παραταθεί τους προσεχείς μήνες.

Επιπλέον, τέσσερις στους δέκα Έλληνες δηλώνουν πως μετά την κάλυψη των βασικών τους αναγκών δεν τους περισσεύουν χρήματα. Έτσι, ένας μεγάλος αριθμός πολιτών, το 77% περίπου, έχει μειώσει τα χρήματα που δαπανά για διασκέδαση εκτός σπιτιού. Το 67% των πολιτών καταναλώνει πλέον φθηνότερα-υποκατάστατα καταναλωτικά προϊόντα. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι το 66% των Ελλήνων καταναλωτών έχουν μειώσει τις αγορές τους σε προϊόντα ένδυσης και υπόδησης, το 64% έχουν μειώσει τις παραγγελίες φαγητού, το 54% έχει περιορίσει την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος και το 47% τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο.

Τις τελευταίες θέσεις της κατάταξης συμπληρώνουν οι Ουγγαρία (37 μονάδες), Νότια Κορέα (38 μονάδες), Πορτογαλία (38 μονάδες) και Ιταλία (39 μονάδες).

Από τις χώρες της Ευρώπης, οκτώ βρίσκονται στις δέκα πιο απαισιόδοξες, ενώ μόνο η Νορβηγία κατατάσσεται ανάμεσα στις δέκα περισσότερο αισιόδοξες.

Η Ινδία καταλαμβάνει την πρώτη θέση με 121 μονάδες, ενώ ακολουθούν οι Φιλιππίνες (119 μονάδες) και η Ινδονησία (117 μονάδες). Η πρώτη θέση της Ινδίας δικαιολογείται και από το χαμηλότερο κόστος διαβίωσης των πολιτών παγκοσμίως που παρατηρείται στις χώρες της Νότιας Ασίας, όπως επιβεβαιώνει προηγούμενο άρθρο του In Deep Analysis με τίτλο «Έρευνα για το Κόστος Διαβίωσης των Πολιτών» (δημοσιεύθηκε στις 12 Φεβρουαρίου 2013). Όπως τονίζεται στο άρθρο αυτό «Η Ινδία αναμένεται να διαδραματίσει μεγάλο ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη του μέλλοντος, λόγω του υπερπληθυσμού και του ανεκμετάλλευτου εργατικού δυναμικού της. Η εισοδηματική ανισότητα που παρατηρείται, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι δαπάνες των νοικοκυριών είναι χαμηλές και έτσι οι τιμές διατηρούνται σε με χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τα δυτικά πρότυπα».

* Κάθε κείμενο που δημοσιεύεται στο InDeep Analysis εκφράζει και βαραίνει αποκλειστικά τον συντάκτη του. Οι αναλύσεις που δημοσιεύονται δεν συνιστούν συμβουλές για οποιουδήποτε είδους δραστηριότητα. Το InDeep Analysis δεν δεσμεύεται από τις πληροφορίες, τις απόψεις και τις αναλύσεις που δημοσιεύονται στην ψηφιακή πλατφόρμα του, και δεν φέρει απολύτως καμία ευθύνη για αυτές.